Leter du etter et bilverksted i Trondheim? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må se etter for å finne et godt bilverksted, inkludert hva det koster, hvilke tjenester du kan forvente, hva du burde se etter, når det er nødvendig å ha bilen på verksted og mye mer. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Når du er bileier så er det et faktum at du kommer til å måtte ha bilen på verksted med jevne mellomrom, minst én gang i året for de fleste. Ikke fordi det nødvendigvis er noe galt med bilen, men for å forebygge alvorlige feil og sikre at bilen er trafikksikker. Både EU-kontroll og bilservice er utviklet for å sikre en trygg bilpark, og for å oppdage potensielle feil og mangler som kan utvikler seg til større problemer over tid.
Alle bilverksteder som er operative i Norge skal ha godkjenning og autorisasjon fra Statens Vegvesen for å ha lov til å reparere på biler eller ta EU-kontroll. Hvis verkstedet er godkjent så finner det på nettsiden til Vegvesenet, men dette er ikke det eneste du burde undersøke når du skal velge deg et bilverksted. Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal se etter som forbruker og hvor man burde starte, men både pris, beliggenhet og verkstedets rykte vil være viktige faktorer.
Siden pris er en avgjørende faktor for de fleste av oss, anbefaler vi at du starter letingen etter et egnet verksted i god tid. Pris reflekterer ikke nødvendigvis kvaliteten på verkstedet, og her kan forskjellene være veldig store. Dette er med andre ord ikke en prosess du burde haste gjennom. Du burde heller ta deg tid til å undersøke andres erfaringer, og få pristilbud fra flere ulike verksteder før du bestemmer deg.
Prisen er også veldig avhengig av hva du trenger å få gjort på bilen, og vi har prøvd å samle de vanligste grunnene til at du har bilen på verksted her.
Dekkskifte er kanskje noe av det billigste du kan gjøre på et bilverksted så lenge du allerede har dekk å bytte til, og det finnes også egne dekkbutikker som både leverer og bytter dekkene for deg. Skal du bytte dekk koster det rundt 1.000 kroner dersom du allerede har dekkene, og fra 7.000 kroner dersom du i tillegg trenger nye dekk.
EU-kontroll trenger heller ikke å koste skjorta, og du må normalt ut med 599 - 1.500 kroner, avhengig av blant annet hvor du bor, når på året du tar kontrollen og hvilken type kjøretøy det er snakk om.
Bilservice innebærer litt ulike ting, avhengig av bilmerke, modell og hvilke kontrollpunkter som er aktuelle på tidspunktet for servicen. Hvis du for eksempel må bytte bildeler vil prisen fort stige, og enkelte verksteder vil ta seg bedre betalt enn andre. Uten å vite alle faktorene som spiller inn på prisen er det vanskelig å gi et prisestimat.
Reparasjon eller billakkering kan koste alt fra 1.000 til flere 10.000 kroner. Hvis det er snakk om mindre skader på bilen kan det i mange tilfeller fikses billig ved hjelp av SMART repair hos et verksted som tilbyr denne tjenesten. Større skader kan derimot fort bli dyrt, og du burde absolutt vurdere å innhente flere tilbud fra ulike verksteder eller legge saken din ut på anbud.
For å sikre at alle kjøretøy på veien forblir så trafikksikre som mulig, og at de ikke belaster miljøet mer enn nødvendig, skal alle verksteder godkjennes av Statens vegvesen. Uten denne autorisasjonen har de ikke lov til å gjennomføre EU-kontroll, eller reparasjoner på kjøretøy. Det betyr at de må oppfylle bestemte krav som Vegvesenet har, både til lokalet, teknisk utstyr og personale. Dette er for å sikre kvaliteten i arbeidet som blir gjort, og holde trafikkfarlige kjøretøy unna veien.
Relatert til dette vil det også kunne være fristende å betale noen svart for å reparere bilen eller godkjenne en EU-kontroll. Dette er ikke bare ulovlig, men også svært risikabelt. Ikke bare risikerer du å kjøre rundt i en bil som ikke er forskriftsmessig godkjent, og dermed potensielt farlig å bruke, det kan også ha store økonomiske konsekvenser. Du risikerer å gå glipp av både garanti og reklamasjonsrett, og på sikt kan det koste deg langt mer enn det ville gjort å velge et autorisert verksted fra begynnelsen av.
Det er ikke nødvendigvis slik at alle verksteder kan tilby alle typer tjenester, da det er relativt høye krav til både plass og utstyr om man skal være tilpasset alle typer kjøretøy. En lastebil krever et helt annet areal, verktøy og ikke minst løfteutstyr enn for eksempel en moped. Hvis du har en helt ordinær personbil skal det imidlertid ikke være så vanskelig å finne et verksted som kan ta jobben.
Det du kommer til å ha mest bruk for er et verksted som kan ta EU-kontroll, bilservice og dekkbytte. I tillegg kan det være at verkstedet er ekspert på for eksempel karosseri, elbiler eller drivstoffanlegg. Hvis du velger et verksted fra en kjede er det også trolig at de kan henvise deg til et annet verksted i samme kjede dersom de ikke kan ta en spesialisert jobb selv.
EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK) en en obligatorisk kontroll av alle kjøretøy i den Norske bilparken som brukes på offentlig vei. Du velger selv når du leverer bilen til EU-kontroll, men det må gjøres innen fire år etter førstegangsregistrering, og deretter innen to år etter siste godkjente kontroll. Hvis du er usikker på hvor lang fristen din er kan du sjekke det med søkemotoren til Statens vegvesen. Hvis du ikke får bilen godkjent innen fristen vil du få kjøreforbud, og risikere at bilen blir avskiltet. Dette gjøres for å opprettholde en mest mulig trafikksikker bilpark.
Bilservice burde gjøres omtrent én gang i året, og innebærer at et verksted går gjennom kritiske kontrollpunkter knyttet til bilens trafikksikkerhet og generelle vedlikehold. Dette gjøres for forebygge større reparasjoner i fremtiden, samt å sikre at bilen er trygg å bruke. Dette skal gjøres enten i årlige intervaller, eller etter at bilen har kjørt et visst antall kilometer. På de aller fleste nye biler vil det tennes en servicelampe når det er på tide å ta bilen inn på service. Hvis du kjører unormalt mye vil denne lampen få utslag på antall kilometer, hvis ikke vil den tennes med ett års mellomrom.
Dekkskifte er noe som mange velger å gjøre selv, men det krever litt muskler, en plass å gjøre det på, og riktig utstyr. Det er derfor ingen grunn til å ha dårlig samvittighet over å la et verksted eller en bildekkforhandler ta seg av jobben. Det finnes ingen helt klar regel på når du må bytte dekk, men det gjøres i alle tilfeller to ganger i året, fra sommerdekk til vinterdekk, og fra vinterdekk til sommerdekk.
Trondheim er en bykommune som ligger i Trøndelag, men over 200.000 innbyggere. I følge Trøndelag Fylkeskommune var det i 2017 ca 230.000 personbiler registrert i hele Trøndelag, og en stor del av disse befinner seg i Trondheim kommune. Trondheim er kanskje først og fremst kjent som en studieby og sykkelby, men det er fortsatt et relativt stort kundegrunnlag for bilverkstedene både innenfor og utenfor sentrum. Av over 200.000 innbyggere i Trondheim kommune bor mer enn 95 prosent i selve byen Trondheim.
Konkurransen mellom de ulike verkstedene vil til tider være veldig hard. Bilene blir bygget smartere og mer holdbare, med smarte sensorer som gjør at man i større grad enn før unngår uhell og slipper småreparasjoner. På den ene siden er dette positivt for deg som forbruker, siden det er med på å holde prisene nede og god service blir viktig. På en annen side kan det gjøre at verkstedene blir desperate etter kunder, og tar seg godt betalt for å reparere skader som egentlig ikke eksisterer.
Som i andre store byer vil det også i Trondheim være mulig å komme over et verksted som driver ulovlig, of Statens vegvesen gjennomfører stadig stikkprøver og kontroller for å unngå at dette blir utbredt. I større byer kan det imidlertid være vanskelig å ha full kontroll, og det er dermed viktig at du som forbruker er oppmerksom og kritisk i valg av bilverksted. Ikke ta alt verkstedet sier for god fisk, og få gjerne en annen, uavhengig mening om bilen dersom du mistenker at verkstedet prøver å lure deg.
Trondheim er som tidligere nevnt en relativt stor by med en stor bilpark. Dette gjenspeiler seg i antall bilverksteder, og du har mange valgmuligheter når du skal finne ditt nye favorittverksted. La verkstedene kjempe litt om oppmerksomheten din, og være åpen om at du kommer til å sammenligne tilbud fra flere ulike aktører. Dette vil både hjelpe deg i prisforhandlinger, og forhåpentligvis minimere risikoen for at verkstedet prøver å lure deg ved å påstå skader og utbedringer som ikke er reelle.
Bilverkstedene i Trondheim er en blanding av merkeverksteder, kjedeverksteder og frittstående, lokale bilverksteder som opererer på egen hånd. Når du skal begynne letingen vil vi først og fremst anbefale at du lytter til andres erfaringer, og deretter sender en skriftlig forespørsel til de verkstedene du får et godt inntrykk av.
Topp fem kjedeverksteder i Trondheim:
Snap Drive har fem verksteder i Trondheim by.
Mekonomen har 13 verksteder i Trondheim kommune, og åtte som ligger i Trondheim by.
AutoMester har to verksteder i Trondheim by, og til sammen fem i Trondheim kommune.
Meca har 20 verksteder i Trondheim kommune, og fem av dem ligger innenfor bygrensen.
BilXtra har ni verksteder i Trondheim kommune, men bare ett i selve byen.
I tillegg finnes det frittstående verksteder som kommer høyt opp i søkemotorer:
Tempe Auto har drevet verksted siden 2000. Tempe er spesialister på Mercedes og har spesialisert seg på diagnosering og elektronikk, men tar også service på og reparerer alle bilmerker.
Vinjes bilverksted er en del av Vinjes Transport AS som har eksistert siden 1889. De driver blant annet ambulansetjenesten i Trondheim, og har erfaring med både personbiler og varebiler.
Vi har snakket mye om at du burde sende prisforespørsler til flere verksteder, men du lurer kanskje på hvordan du gjør dette i praksis? Mange større verksteder har egne skjemaer på nettsiden sin som du enkelt kan fylle ut og sende inn, mens andre, mindre aktører ikke nødvendigvis har ressurser til å tilby denne tjenesten. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan eller burde sende dem en forespørsel. Du kan sende en skriftlig forespørsel til e-postadressen de har oppgitt, eller i verste fall ta en telefon for å forhøre deg om hvor du burde henvende deg.
Den skriftlige forespørselen burde ha med disse opplysningene:
I tillegg kan du spesifisere at du ønsker at arbeidet dokumenteres og utføres på en slik måte at det møter kravene til din billeverandør.
Hvis det er snakk om reparasjon, billakkering eller lignende burde du også legge ved bilder som viser skaden, samt en grundig beskrivelse av hva som må gjøres. Ved større skader vil bilverkstedet sannsynligvis ønske å se bilen i virkeligheten for å gi deg et tilbud, men du burde uansett passe på at du også får tilbudet skriftlig. På den måten er det lettere for deg å sammenligne prisene, i tillegg til at du kan vise til en skriftlig avtale dersom det skulle oppstå uenigheter.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg