Leter du etter et bilverksted i Oslo? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må se etter for å finne et godt bilverksted, inkludert hva det koster, hvilke tjenester du kan forvente, hva du burde se etter, når det er nødvendig å ha bilen på verksted og mye mer. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Alle som har bil kommer før eller senere til å måtte ha bilen på verksted, og for de aller fleste vil det lønne seg å gjøre det før, heller enn senere. Enten det gjelder service eller EU-kontroll vil det hjelpe deg med å oppdage potensielle feil og mangler på bilen som det kan lønne seg å reparere eller utbedre før det utvikler seg til et større problem.
Det finnes tre typer bilverksteder i Norge, merkeverksteder, kjedeverksteder og enkeltstående verksteder. Alle bilverksteder som er i drift i Norge skal være godkjent og autorisert av Statens vegvesen, og dette er et ufravikelig krav. Hvis du er usikker på om verkstedet du vurderer har denne autorisasjonen kan du sjekke det på nettsiden til Vegvesenet. Både pris, beliggenhet og verkstedets rykte vil være viktige faktorer når du skal velge bilverksted til bilen din, og det er ikke alltid like lett å vite hva man burde se etter som forbruker for å unngå å bli lurt.
Pris er en avgjørende faktor for de fleste, og du kan spare en del penger på å ta deg god tid når du velger verksted. Derfor vil vi også anbefale at du starter letingen etter verksted en god stund før du har behov for hjelp. På den måten slipper du å forhaste deg gjennom prosessen og ende opp med en lite informert beslutning.
Det kan være relativt store forskjeller i pris mellom de ulike verkstedene, uten at dette nødvendigvis har noe å si for kvaliteten i arbeidet som blir gjort. Prisen er også veldig avhengig av hva som skal gjøres.
Dekkskifte er relativt billig, i alle fall så lenge du allerede har dekkene klare. Et normalt dekkskifte koster vanligvis mellom 1.000 - 1.500 kroner. De fleste velger imidlertid å få dekkskifte gjort samtidig med for eksempel service på bilen, og da har du ofte muligheten til få det bakt inn i prisen for service og kanskje oppnå en liten rabatt.
EU-kontroll koster fra 599 - 1.500 kroner. Prisen avhenger blant annet at hvor du bor, modell og størrelse på kjøretøyet, tiden som blir brukt og om det er stor konkurranse mellom verkstedene.
Bilservice skal utføres i henhold til bilprodusentens anbefalinger og protokoller, og prisen vil dermed variere mellom ulike bilmerker, modeller og ut ifra hvilke kontrollpunkter som er aktuelle. Dersom det for eksempel er bildeler som må byttes ut vil det fort bli dyrere enn ellers.
Reparasjon på bilen kan koste alt fra rett over tusenlappen til flere 10.000 kroner. Småskader kan i mange tilfeller utbedres ved hjelp av SMART repair, og dermed bli relativt billig. For større reparasjoner burde du innhente tilbud fra flere ulike verksteder, og gjerne forhøre deg med forsikringsselskapet ditt om de har noen gode tips.
Når prisen for en reparasjon viser seg å bli høy kan det være fristende å betale noen for å fikse bilen svart, men dette vil ikke lønne seg på sikt. Hvis noe går galt eller ikke gjøres på forskriftsmessig måte risikerer du å gå glipp av både garantien og reklamasjonsrett, og til syvende og sist kan du ende opp å måtte betale enda mer enn du måtte ha gjort dersom du hadde valgt et autorisert verksted fra begynnelsen av.
Husk at alle verksteder som utfører arbeid på kjøretøy eller gjennomfører EU-kontroll skal være godkjent av Statens vegvesen. Dette er for å sikre at alle kjøretøy på veien forblir så trafikksikre som mulig og ikke er en unødvendig stor belastning på miljøet. Vegvesenet krever at verkstedene oppfylle bestemte krav til blant annet lokaler, teknisk utstyr og personale for å sikre kvaliteten i arbeidet som blir gjort. Fra 1. juli 2022 må også alle virksomheter som kun driver med bilpleie, hjulskift og hjullagring ha en godkjenning for å drive virksomheten. Søknaden sendes til Arbeidstilsynet og er basert på en rekke krav, blant annet HMS-krav. Det blir ulovlig å drive slike virksomheter uten godkjenning, og dermed også ulovlig å kjøpe slike tjenester.
Noen bilverksteder er spesialister på for eksempel elbiler, karosseri, drivstoffanlegg eller dekk og styring. Det du som oftest vil ha bruk for er imidlertid et verksted som utfører EU-kontroll, bilservice og dekkskifte.
EU-kontroll er også kjent som periodisk kjøretøykontroll (PKK), og er obligatorisk å gjøre innen to år etter siste godkjente EU-kontroll, eller innen fire år etter førstegangsregistrering av ny bil. Du velger selv når du gjennomfører EU-kontrollen så lenge det er innenfor fristen. Ved hjelp av bilens registreringsnummer og søkemotoren til Statens vegvesen, kan du sjekke hva som er fristen på din bil. Hensikten med EU-kontroll er å kontrollere kjøretøyets trafikksikkerhet og miljøpåvirkning, for å sikre en mest mulig trafikksikker og miljøvennlig bilpark. Dersom du ikke består EU--kontrollen eller glemmer å få det gjort innen fristen, kan det føre til at du får et kjøreforbud, og bilen blir avskiltet.
Bilservice skal følge én av to serviceintervaller: tidsintervall og kilomenterintervall. De fleste moderne biler har en servicelampe som tennes når det er på tide å ha bilen på service, og denne tennes enten etter et visst antall kilometer, eller når det har gått ett år siden forrige service. Service én gang i året pleier nemlig å holde for de fleste, men dersom du bruker bilen veldig mye og kjører unormalt langt, kan det være aktuelt å få den sjekket litt oftere. Bilservice innebærer vedlikehold og undersøkelse av kritiske kontrollpunkter på bilen for å sikre trafikksikkerhet og for å forebygge større reparasjoner i fremtiden.
Dekkskifte slipper du ikke unna, og selv om noen velger å gjøre dette selv i egen garasje er det fortsatt mange som foretrekker å la verkstedet ta seg av jobben. Det er tidvis tungt arbeid som også krever litt plass og utstyr. Dekkskifte gjøres to ganger i året, men det finnes ingen klar regel på når det skal gjøres. Du skal ikke bytte til sommerdekk før det ikke lenger er fare for frost på veien, og tilsvarende skal du ikke bytte til vinterdekk eller piggdekk før det faktisk er nødvendig.
Oslo er Norges største og eldste by, samt hovedstaden i landet. I tillegg kan Oslo regnes både som en kommune og som et fylke. Som tettsted har Oslo over én million innbyggere, og det er også her man finner den høyeste tettheten av bilverksteder i hele landet.
Befolkningen skille seg fra den øvrige befolkningen i landet i det at de har færre barn i skolealder, og har også generelt en høyere andel borgere i yrkesaktiv alder. Færre barn kan bety færre biler, i tillegg til at det spesielt i bykjerner er en tendens til at unge velger bort bil. I følge Statistisk sentralbyrå har personbilbestanden i Oslo økt mindre enn i resten av landet. Dette kan også ha sammenheng med at det her blitt mer og mer populært å benytte biler som er eid av leasing- og utleieselskaper, og at det spesielt i Oslo er store selskaper som fokuserer på dette.
Som tettsted og storby er Oslo imidlertid fortsatt full av potensielle kunder for bilverkstedene, og kundene har alltid en rekke valgmuligheter tilgjengelig. Det vil si at konkurransen om kundene tidvis vil være svært hard, og det kan være vanskelig å overleve som et lite og uavhengig bilverksted. På den positive siden betyr det at prisene ofte kan presses ned, og at kundeservice står høyt. Men det kan også ha klare negative konsekvenser både for kundene og for bilverkstedene. Når konkurransen blir hard og prisene for lave, er det ikke et ukjent fenomen at verkstedene hevder det finnes skader som ikke eksisterer, og tar betalt for å utbedre og reparere disse. Som kunde er det derfor viktig å være våken og kritisk når du velger verksted, slik at du ikke blir lurt til å betale for mye.
I Oslo er det svært mange bilverksteder. Som tidligere nevnt er det den høyeste tettheten av bilverksteder i hele landet. Det vil si at du har mange valgmuligheter, men også at det kan ta tid å finne det perfekte bilverkstedet. Konkurransen om kundene i Osloområdet vil derfor være stor, og det er en fordel for deg som forbruker siden det gjør at du kan forhandle om pris. Det er dermed ingen grunn til at du skal nøye deg med å ta det første du finner, eller det som ligger nærmest i nabolaget, selv om dette selvsagt er litt praktisk.
Det finnes flere fremgangsmåter du kan bruke dersom du er på leting etter et bilverksted i Oslo. Vi anbefaler at du først og fremst ser etter bilverksteder som kan vise til gode tilbakemeldinger fra andre kunder, og deretter sender forespørsel til flere av dem for å be om et pristilbud på de tjenestene du har behov for.
Topp fem kjedeverksteder i Oslo:
Mekonomen har 16 bilverksteder i Oslo, og 350 på landsbasis. De har i tillegg til verksteder også nettbutikk og fysiske butikker der du kan kjøpe tilbehør og reservedeler til bilen din.
MekoPartner er tilknyttet Mekonomen, og ble lansert i 2008. Her får du de samme delene og garantiene som du gjør på et vanlig Mekonomen-verksted.
Meca har nesten 300 bilverksteder over hele landet, og seks av dem ligger i Oslo. I tillegg til å være en verkstedkjede er Meca også en leverandør og forhandler av bildeler, verktøy og forbruksartikler.
BilXtra har over 250 bilverksteder fordelt på hele landet, og er dermed en av de største verkstedkjedene i Norge. I tillegg til verksteder er BilXtra også en butikkjede, med både nettbutikk og flere utsalgssteder.
SnapDrive har seks bilverksteder i Oslo, og 23 fordelt på hele landet. Samtlige er eid av kjeden selv. I forhold til de større aktørene som er nevnt ovenfor er dette en relativt liten kjede, både i Oslo og på landsbasis.
I tillegg til de største kjedeverkstedene finner du også en hel rekke frittstående verksteder og mindre kjeder i Oslo og omegn. Du har også tilgang til merkeverksteder tilknyttet ditt bilmerke dersom dette er viktig for deg. Tidligere var det slik at garantien fra leverandørens side var avhengig av at du benyttet deg av er merkeverksted for service og reparasjoner, men slik er det ikke nå lenger. Så lenge verkstedet er godkjent av Statens vegvesen står du fritt til å velge det verkstedet du måtte ønske, så lenge det brukes originaldeler eller deler av tilsvarende kvalitet, samt at servicen som blir gjort møter kravene til fabrikken.
Mange bilverksteder har egne systemer for skriftlige prisforespørsler på nettsiden sin, og da kan du gjerne benytte deg av det skjemaet. Mindre aktører på markedet har ofte ikke denne tjenesten tilgjengelig, men det betyr ikke at du ikke burde sende en forespørsel. De aller fleste, om ikke alle, vil ha en e-postadresse du kan nå dem på. Send en skriftlig forespørsel der du tar med nøkkelopplysninger om det aktuelle kjøretøyet, og husk å spesifiser at du ønsker at arbeidet utføres og dokumenteres i henhold til kravene til din billeverandør dersom dette er avgjørende for garantiordningen din.
Opplysninger som burde være med i forespørselen inkluderer:
Dette gjelder i hovedsak dersom det du lurer på er prisen for for eksempel service eller EU-kontroll. Hvis det er snakk om billakkering eller reparasjon vil vi også anbefale at du sender flere bilder av skadene og en grundig beskrivelse av skaden. Likevel vil sannsynligvis verkstedet ønske å ta skaden i nærmere øyesyn før de gir deg et prisforslag. I alle tilfeller burde du passe på at alt av prisforslag og avtaler blir gjort skriftlig, slik at du har noe å slå i bordet med dersom du skulle støte på problemer underveis eller i etterkant.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg