Er det på tide å få utført service på bilen eller trenger den å repareres? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må se etter for å finne et bra bilverksted i Bergen: Hva du bør legge vekt på, hva det koster, hvor lang tid du må regne med at det tar, hvilke verksteder som utmerker seg på kvalitet og pris og mye mer. Følg våre råd og gjør bilholdet så enkelt og rimelig som mulig.
Når du skal ha bilen på verksted er det som regel enten fordi bilen skal på service eller fordi noe har gått i stykker og må utbedres. Dette er arbeid som utføres på ordinære bilverksteder.
I tillegg finnes egne verksteder som er spesialisert på lakkering, bremser, dekkskift, oljeskift, bilglass eller biloppretting / bilskadeverksted. Det siste er aktuelt når det er snakk om større skader på karosseriet.
Hvis man ikke er spesielt bilinteressert eller har teknisk kompetanse, kan møtet med bilverkstedet bli som å gå til tannlegen: Du vet du ikke har noe valg, har kun en vag forståelse av hva de egentlig foretar seg - og blir svimmel når du får regningen.
Hvis du gjør litt research på forhånd kan du spare deg for både penger og frustrasjon. Det er nemlig en del myter og misforståelser knyttet til bilverksted. Den største myten er kanskje den at du må ha bilen på et merkeverksted for at garantien skal gjelde. Det var riktignok tilfelle tidligere, men siden 2013 har det vært fritt verkstedvalg i Norge.
Det betyr altså at bilen din beholder både nybil- og rustgarantien selv om du ikke bruker et annet verksted enn bilmerkets eget. Forutsetningen er verkstedet er offentlig godkjent, at reparasjonene og vedlikeholdet er utført av fagfolk i henhold til bilfabrikantens retninglinjer.
Verkstedet må også dokumentere jobben og reservedelene de har benyttet. Et billig verksted skal i prinsippet gjøre en like god jobb som et dyrt verksted eller et merkeverksted.
Hvis det dreier seg om skader eller feil som oppstår innen garantitiden, skal disse utbedres på merkeverkstedet siden det da er bilprodusenten som står for kostnaden.
Prinsippet om fritt valg av verksted gjelder også for elbiler og hybrider.
For deg som bileier er fritt valg av verksted utvilsomt en fordel siden du kan innhente priser fra flere verksteder. Vet du hva jobben konkret går ut, på vil du lett kunne sammenligne tilbudene, for eksempel hvis det er snakk om service eller EU-kontroll.
Hvis det derimot dreier seg om et problem med bilen som er mer teknisk komplisert eller som ikke har en åpenbar årsak, er det imidlertid ikke fullt så enkelt for verkstedet å kunne gi en pris. Du kan da i beste fall få et grovt prisoverslag. Ikke sjelden må mekanikerne begynne å plukke fra hverandre bilen før du kan få et presis pris, og da har du i praksis allerede valgt verksted.
Et generelt tips når du skal innhente tilbud er å kontakte minst tre verksteder. Da får du et visst sammenligningsgrunnlag.
Ellers bør ett av verkstedene du får tilbud fra være ditt merkeverksted. Det er nemlig ikke gitt at de er dyrest. Den økte konkurransen fra frittstående verksteder har ført til at mange merkeverksteder har senket prisene for å beholde kundene. Noen har også prisgarantier der de lover å matche tilbudene fra konkurrentene.
Et annet grep som kan få ned totalprisen er å kjøpe delene du vet kreves på egenhånd. Mange bildeler produseres nemlig av fabrikker som leverer til mange ulike bilmerker. Så lenge delene er av samme dokumenterbare kvalitet trenger du altså ikke betale ekstra for originaldeler.
Som et alternativ til å kontakte verkstedene direkte kan du benytte deg av anbudstjenester på nettet. Alle bilverksteder i Bergen som er interesserte i jobben kan da komme med pristilbud. Det forutsetter at du definerer hva jobben går ut på.
Du betaler for reparasjonen etter at den er utført, med mindre annet er avtalt. Krav om forskuddsbetaling bør du ikke godta og møter du et slikt krav kan det være et tegn på at aktøren ikke er blant de mer seriøse.
Autoriserte bilverksteder utfører i utgangspunktet alle typer reparasjoner og service, enten det gjelder bilens serviceprogram eller EU-kontroll.
Det er imidlertid verdt å være oppmerksom på at siden praktisk talt alle nyere biler inneholder mye avansert elektronikk, så stiller det store krav til verkstedets kompetanse og utstyr. Ikke alle mindre verksteder har tilgang til alle nødvendige diagnoseverktøy og instrumenter som kreves.
Hvis det er snakk skader eller feil som vedrører bilens elektronikk, kan det derfor være lurt å forhøre seg med verkstedet på forhånd om de har det nødvendige verktøyet.
Det gjelder ikke minst hvis du har en elbil eller hybrid og ønsker å benytte et fritt verksted siden disse bilene krever mye spesialutstyr. Med den store veksten i salget av elbiler og hybrider de senere årene har imidlertid konkurransesituasjonen gjort at de fleste verksteder har investert i det de trenger av instrumenter og annet utstyr.
Merkeverkstedene markedsfører seg selv gjerne med at “det er vi som kan din bil” og at deres mekanikere stadig er på kurs for å holde seg oppdatert. Siden mange av dagens nye bilmodeller nærmest er computere på hjul, er det ikke mulig for allround-verksteder å holde seg like oppdatert på alle bilmerker og modeller.
I tillegg argumenteres det med at det er en fordel for annenhåndsverdien å kunne dokumentere at alle servicer og reparasjoner er utført på et merkeverksted hvis bilen skal selges.
Her finnes det ingen krystallklare råd og nøytrale sannheter. Generelt kan vi likevel si at hvis du trenger å få utført arbeid som i vesentlig grad involverer bilens elektronikk, så kan det være et argument i favør av merkeverksted. Husk også at det som på eldre bilmodeller var en enkel reparasjon, som for eksempel å skifte en frontrute, i dag involverer avanserte sensorer og elektronikk.
Hvis du derimot trenger å få utbedret en fysisk skade på bilen eller få utført service, så er det et mer åpent spørsmål om hva som lønner seg.
Det er heller ingenting i veien for å gjøre små reparasjoner på bilen selv så lenge du har kompetansen og kan dokumentere arbeidet.
Skal du få utført en EU-kontroll kan det enten gjøres hos et autorisert bilverksted eller hos NAF.
Når det gjelder tiden verkstedet bruker vil det naturligvis variere temmelig mye alt etter hvor stor jobben er. Dreier det seg om en større skade, kan jobben ta flere dager. Hvis verkstedet må skaffe spesielle deler som ikke er på lager i Bergen vil det også medføre at bilen din må overnatte på verkstedet en natt eller flere.
Når gjelder ordinær intervallservice og kilometerservice vil du som oftest kunne få bilen samme dag hvis den leveres på morgenen.
Med nærmere 300.000 innbyggere er Bergen Norges nest største by med god margin og har derfor et godt utvalg bilverksteder for praktisk talt alle merker. I tillegg er alle de store bilverkstedkjedene godt representert, noen med avdelinger i flere bydeler.
Vestlandsværet med mye nedbør og hyppige væromslag medfører harde belastninger for bilene. Metalldeler utsettes for rust og korrosjon. Salting av veiene på vinterstid tærer også på. Både lakk, hjuloppheng, understell og kritiske deler som bremseskiver er utsatt. Også på forholdsvis nye biler opplever eierne ofte slike problemer.
I tillegg til å være nøye med vask og polering velger derfor mange bergensere å få utført en ekstra rustbehandling, enten på et regulært bilverksted eller på et spesialisert rust- eller bilpleiesenter. Vær imidlertid klar over at hvis du benytter deg av et bilpleiesenter, må du fra 1. juli 2022 sjekke at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Da må nemlig virksomheter som driver med bilpleie, hjulskift og hjullagring søke om godkjenning, basert på en rekke krav. Gjør de ikke det, anses tjenesten som ulovlig, og dermed anses også kjøpet av tjenesten som ulovlig.
Praktisk talt alle merkeverksteder finnes i Bergen sentrum eller Bergensområdet. Blant de mest kjente uavhengige verkstedkjedene kan nevnes:
Alle disse verkstedene har flere avdelinger på ulike steder i Bergen by og Bergens nærområde. Det er også verksteder som konkurrerer hardt om kundene og som håndterer alle vanlige reparasjons- og servicejobber på alle merker, inkludert elbiler og hybrider.
Men det betyr ikke nødvendigvis at det beste verkstedet for deg er blant disse. Kanskje har du et fast, lokalt verksted du har brukt gjennom mange år der du kan være i direkte dialog med mekanikeren som skal utføre jobben. Det er ofte ikke like enkelt hos de store kjedene.
Til gjengjeld har kjedeverkstedene gjerne strømlinjeformet alle prosedyrer, lange åpningstider og drop in.
De fleste verkstedbesøk skjer uten større dramatikk. Men hva med de gangene ting ikke går helt som planlagt? Som de gangene man blir oppringt fra bilverkstedet som informerer om at de har oppdaget store uforutsette mangler som må rettes. Eller gir deg beskjed om at en ødelagt del defineres som en slitedel og derfor ikke dekkes av garantien?
I slike tilfeller flyr tusenlappene raskt ut av lommeboken. Og siden man er avhengig av bilen velger de fleste å bite i det sure eple og si ja til det verkstedet foreslår.
Hvis du har muligheten bør du imidlertid kontakte et annet verksted eller NAF for å få en annen vurdering. Spesielt NAF har kompetanse på å hjelpe bilister i slike situasjoner. NAF kan også bistå hvis det i forbindelse med reparasjonen skulle oppstå en konflikt mellom deg og verkstedet.
Det kan typisk dreie seg om arbeid som ble avtalt, men ikke utført eller utført for dårlig, uenighet om bilen har blitt godt nok vedlikeholdt, hvor lenge man bør forvente at bestemte bildeler skal vare og ikke minst pris.
Også KNA (Kongelig Norsk Automobilforbund) og Forbrukerrådet kan yte bistand hvis det skulle komme til en tvistesak i etterkant av en reparasjon.
Et tips for å unngå misforståelser og konflikter er å sørge for å få en skriftlig avtale med bilverkstedet om hva som skal gjøres og eventuelt legge inn forbehold. De store verkstedene har som regel gode systemer og faste rutiner for dette.
Generelt kan du føle deg rimelig trygg på at verkstedet vil anstrenge seg for å gjøre en så god jobb som mulig og gjøre deg til en fornøyd kunde som kommer tilbake.
Før bilen din skal på verksted bør du:
Skaffe tilbud fra flere bilverksteder. Enten du skal få utført en EU-kontroll, service eller utbedre en skade, bør du innhente skriftlig pristilbud fra flere verksteder. Undersøk samtidig hvor lang tid du kan regne med at arbeidet vil ta.
Sjekk kompetansen. Skal du benytte et verksted som ikke er et merkeverksted for din bil, bør du forhøre deg om de faktisk har kompetanse og erfaring med din bilmodell og det aktuelle problemet. Velger du et av verkstedene lenger opp i artikkelen kan du være trygg på at de er autoriserte. Vurderer du et mindre kjent verksted så kan du sjekke om de er godkjent på Statens Vegvesen sine nettsider. Les også om andre kunders erfaringer på nettet, men ta høyde for at enkeltkunders opplevelser ikke nødvendigvis gir et representativt bilde.
Skriftlig avtale. Sørg for å få en skriftlig avtale med oversikt over hva som skal gjøres. Det gir trygghet for både deg og verkstedet hvis det skulle oppstå en uenighet i etterkant. Man unngår også faren for misforståelser som lett kan forekomme ved muntlige avtaler.
Avtal prisen. I de tilfellene det er mulig å avtale en fastpris, for eksempel for service eller en rutinemessig reparasjon, er prisen bindende for begge parter. Hvis verkstedet kommer med en estimert pris skal den endelige prisen ikke bli vesentlig høyere og i alle tilfeller ikke mer enn 15% høyere. Du bør også avtale at verkstedet kontakter deg før de utbedrer eventuelle andre feil eller skader som de oppdager mens de arbeider på bilen din.
Bestill i tide. Det kan være fristende å utsette service av bilen, særlig hvis alt tilsynelatende fungerer slik det skal. Men bilens serviceprogram er ikke en konspirasjon for at du skal bruke mest mulig penger, men en måte å garantere at bilen fungerer slik den skal og er trygg å kjøre med. Eventuelle feil kan avdekkes før de blir potensielt farlige og fører til større problemer og tilhørende kostnader i fremtiden.
Et servicehefte med store hull vil også redusere verdien av bilen din den dagen du skal selge den.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte bilvalg