Lurer du på hva utbedring av riper i lakken koster? Du opplever det før eller siden: Bilen din får en større eller mindre lakkskade. Enten du skraper siden mot den “usynlige” stolpen i det trange parkeringshuset, eller en medbilist har hilst på deg med bildøra si og kjørt sin vei uten å si fra. Sure penger er det uansett, særlig hvis du har en ny bil - som brått ikke lenger føles så ny. I denne guiden forteller vi deg hva det koster å fikse riper i lakken, om det er verdt det, og om du kan gjøre det selv. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Lakkskader, enten det dreier seg om overfladiske riper, dype riper, parkeringsbulker eller steinsprut, er kanskje noen av det sureste å bruke penger på som bileier. Det er nesten på høyde med parkeringsbøter, om ikke verre.
Har du en splitter ny bil, vil du nok få utbedret skaden så fort som mulig og være villig til å betale det det koster. Men har du en bil som har vært på veien noen år og som ikke lenger er helt perfekt kosmetisk, er ofte valget vanskeligere:
Er det verdt å bruke penger på lakkering? Er egentlig skaden så synlig? Hva med forsikringens egenandel, for ikke å snakke om bonusen du har opparbeidet deg?
Mange tenker derfor at det ikke er verdt prisen og dropper å fikse slike skader, særlig hvis de ikke er påfallende skjemmende. Ofte fordi man antar at det vil være for kostbart å fikse.
Det er ikke alltid så smart - heller ikke økonomisk. I dag finnes det nemlig teknikker som gjør at man kan utbedre mindre lakkskader langt rimeligere enn før. Man snakker da om såkalt micropaint / mikrolakk, spotlakkering eller smart repair.
Enkelt forklart går det ut på at man ikke omlakkerer hele den karosseridelen som har blitt skadet, men kun selve ripen / bulken.
Alle lakkskader er unike, så det finnes naturligvis heller ingen standardpriser. Først når verkstedet har evaluert den konkrete lakkskaden, kan du få et prisestimat. Men for å gi deg en viss formening om hvor landskapet ligger så la oss ta et par typiske eksempler:
En parkeringsskade der et hjørne av skjermen har blitt lett skrapet opp, vil du sannsynligvis kunne få utbedret for mellom 2.000 og 3.500 kroner. Vi snakker her om mikrolakk.
Har du fått en liten parkeringsbulk som må rettes opp, men som ikke må lakkeres, kan du regne med å måtte betale et sted mellom 1.500 og 2.500 kroner.
Vi snakker her om “best case”-scenarioer både med tanke på skadeomfang og pris. Sjansen for at du må ut med betydelig mer er stor.
I alle tilfeller bør du sørge for å få tilbud fra flere lakkverksteder. Hvis du tar gode bilder, vil du som regel kunne maile disse til verkstedet og få et pristilbud. Dermed slipper du å kjøre rundt til de ulike verkstedene for å vise frem skaden.
Enkelte verksteder opererer med faste basispriser / stykkpris. For eksempel kan en skjerm koste 5.000 - 7.000 kroner å få lakkert, et panser 7.000 - 10.000 kroner, en dør 6.000 - 8.000 kroner. Igjen: dette er kun grove eksempler for å gi deg et visst inntrykk av hva du kan forvente.
Hva du må betale kommer helt an på skadens omfang. De rimeligste lakkskadene er de som kun er overfladiske. Er ripen dypere, blir arbeidet tilsvarende større. Skadestedet må kanskje pusses ned, grunnes og sparkles, noe som øker kostnaden.
Ofte vil det være snakk om en bulk i tillegg. Å rette opp denne er en egen operasjon som kommer i tillegg til å utbedre selve lakkskaden.
Det samme gjelder hvis det er oppstått hull eller sprekker i skjermer eller støtfangere av plast. Disse vil som regel kunne fikses med såkalt plastsveising, plastskjøting og sparkel, før de så lakkeres. Du kan dermed slippe å betale for en ny del og hellakkering av denne.
Prisene mellom de ulike verkstedene vil kunne variere relativt mye. Et tradisjonelt bilverksted vil prismessig ofte ligge et godt stykke over de spesialiserte lakkverkstedene som bruker teknikker som mikrolakk. Disse teknikkene kan ha ulike navn, men prinsippet er det samme.
En skade som takseres til mellom 10 og 15.000 kroner hos en ordinær biloppretter vil ofte kunne koste under 3.000 kroner hos et firma som bruker mikrolakk eller tilsvarende teknikker.
Mens vanlige bilverksteder lakkerer tilstøtende flater rundt skadestedet (for eksempel en hel støtfanger), er mikrolakk en mer “kirurgisk” teknikk som kun utbedrer selve skadeområdet. Denne teknikken, som altså kan beskrives som flekklakkering, stiller riktignok store håndverksmessige krav til lakkereren som må være “stø på labben” og nøyaktig.
De tradisjonelle verkstedene argumenterer gjerne mot denne teknikken, siden det kan oppstå fargeforskjeller mellom det reparerte området og resten av bilen. Og det er en kjensgjerning at ikke alle farger er lite lette å jobbe med. Ofte er lyse farger mer krevende enn mørke farger.
I praksis skal det imidlertid et særdeles kritisk øye til for å se hvor en bil har blitt mikrolakket - forutsatt at jobben er utført av dyktige folk.
En annen fordel med metoden er at det reduserer behovet for demontering, noe som er tidsbesparende. Ofte kan micro paint / mikrolakk gi besparelser på opptil 70% sammenlignet med tradisjonell metode.
Er du litt praktisk anlagt er det fullt mulig å reparere mindre lakkskader selv. Det er kanskje særlig aktuelt hvis du har en litt eldre bil og vil bevare utseende, men ikke nødvendigvis føler for å bruke mye penger eller må ha et sluttresultat som er 100% perfekt.
Det første du må gjøre er finne bilens fargekode. Den er ofte oppgitt i instruksjonsboken, eller instruksjonsboken forteller deg hvor på bilen fargekoden er oppgitt. Fargekoden sikrer at du får nøyaktig den rette lakken. For i bilenes verden er ikke svart svart eller rød rød - det er utallige nyanser og det holder ikke å bruke en farge som “ser nesten helt lik ut”.
Dreier det seg om større flater bør du også kjøpe en boks grunning, ofte kalt filler eller primer. I tillegg må du anskaffe klarlakk som du tar på til slutt.
Dette er ikke arbeid som bør improviseres - ikke hvis du bryr deg om resultatet. Men bruker du litt tid på research - youtube er et bra sted å begynne - kan du få “ny” bil for noen få hundrelapper.
Det er også smart å trene litt med sprayboksene på forhånd. Det er bedre å påføre flere tynne lag lakk enn ett tykt lag, siden det kan renne og gi kanter og ujevnheter.
Ikke minst må du passe på at overflaten du skal fikse er gullende ren og tørr. Stedet du lakker må også være helt fritt for rust. Hvis du lakker over rust som har begynt å utvikle seg. gjør du bare skaden verre. All rust må først bort og såret må slipes helt ned.
For små hakk og småriper kan en lakkstift eller fargepenn være et bra alternativ. Vi snakker da om lakkstifter i bilens farge og ikke “mirakelstifter” som fungerer på alle farger (det gjør de ikke).
Ingenting ødelegger gleden ved å ha en ny og blank bil som skjemmende lakkskader. En bulk i skjermen blir aldri som en skjønnhetsflekk i et vakkert ansikt.
Samtidig er det ikke til å unngå at bilen med tiden får større og mindre riper og hakk. Om det er verdt det å bruke tusenvis av kroner på å fikse en lakkskade, er på mange måter et subjektivt spørsmål. Hva kan du leve med? Hvor mye er du villig til å betale for å bli kvitt irritasjonen?
Men lakkskader har også en annen side - som er viktigere enn det estetiske. Lakkens oppgave er å fungere som et beskyttende skall for karosseriet og hindre korrosjon og rust.
Riper og hakk på bilens metallflater er som sår i huden: Sørger du ikke for at de plastres sammen og gror raskt, er sjansen stor for at det utvikler seg til et mer alvorlig problem. Får rusten først satt seg, kan skaden raskt bli større og skjemmende, og ikke minst kostbar. Rusten kan utvikle seg og spre seg under lakken og være usynlig helt til lakken en dag begynner å boble og flasse.
Så enten du vil sende bilen til et lakkverksted eller gjøre jobben selv, er det viktig at du tar tak i problemet så raskt som mulig. Det er også enklere å få et bra resultat på lakk som ikke har rukket å få patina. Med andre ord; jo bedre du tar vare på lakken ved hjelp av jevnlig vask og polering, desto bedre vil resultatet bli den dagen du har behov for å reparere en lakkskade.
Hvis du skal selge bilen din, vil det også være en stor fordel at den ser bra ut og har blitt godt vedlikeholdt. Dårlig ivaretatt lakk, riper og hakk bidrar til at bilen ser sliten ut og gir et dårlig førsteinntrykk.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg