Lurer du på hva det koster å avbalansere dekk? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på avbalansering av dekk, inkludert hva det er, hvordan det gjøres, hva som påvirker prisen og om det er verdt pengene. Avbalansering av dekk vil i de fleste tilfeller kreve at du har bilen på verksted. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
For å forklare dekk som er i balanse eller ubalanse, kan du ser for deg en vaskemaskin som skal sentrifugere klær. I starten går det rolig og fint for seg, men jo høyere fart trommelen får, jo mer rister maskinen. Grunnen til at den rister er at de våte klærne skaper en ujevn vektfordeling rundt i trommelen. Det samme skjer med hjulet på bilen din dersom vekten ikke er riktig fordelt.
Ubalanserte dekk kan ha flere konsekvenser for bilen og bilkjøringen, blant annet:
Å avbalansere dekkene innebærer at man fester små blylodd på 40 - 100 gram på bestemte steder på felgen for å få dekket i balanse. Det vil si at målet er at dekket skal veie det samme hele veien rundt. For å finne denne balansen benyttes en dekkbalanseringsmaskin som kartlegger hvor loddene må festes for å oppnå balanse.
En annen metode går ut på å redusere vekten, eller massen, for å gjenopprette balansen. Da vil det være aktuelt med boring, sliping eller fresing for å redusere massen på det aktuelle stedet.
At dekkene er balansert vil si at de er like tunge hele veien rundt, og kan merkes på ulike måter avhengig av hvor ubalansen ligger. Vanligvis blir ikke problemet merkbart før du kjører i 70 kilometer i timen eller mer, men da er det til gjengjeld svært ubehagelig å kjøre med.
Statisk ubalanse vil si at tyngdepunktet til forhjulet eller bakhjulet ligger på tvers av dekket, og fører til at bilen hopper og rister. Dette kan føre til diagonal slitasje på dekkene som gjør at de i verste fall må byttes.
Dynamisk ubalanse vil si at tyngdepunktet til forhjulet eller bakhjulet ligger på den ene siden av dekket, og fører til sterke vibrasjoner i blant annet rattet. Du kan også oppleve at bilen vingler fra side til side, noe som er spesielt farlig i høy fart.
Dersom det er ubalanse i forhjulet, vil du kunne merke at rattet rister når bilen kommer opp i 80 - 100 kilometer i timen. Dersom det er bakhjulet det er snakk om vil du kunne merke den samme ristingen bare at den kommer nedenfra, slik at det kjennes som om hele bilen rister.
Det er imidlertid viktig å understreke at du kan ha skadelig ubalanse i dekkene uten at det er merkbart når du kjører. Derfor kan det lønne seg å få sjekket dekkbalansen med jevne mellom, for eksempel når du skal bytte dekk for en ny sesong. Det er heller ikke bare nye dekk som burde sjekkes, også dekk som tidligere har blitt avbalansert og som har ligger på lagring kan med fordel kontrolleres for ubalanse.
Dersom dekket på den ene siden har blitt slitt på grunn av ubalanse, må du bytte på begge sider, da du ikke kan kjøre med ett nytt og ett brukt dekk. Både rullelengde, veigrep og bremsekraft vil bli forandret.
Avbalansering av alle fire dekk på bilen koster som regel fra 400 til 1.000 kroner, noen ganger mer. Mange verksteder tar også rundt 50 kroner per dekk for å demontere og montere hjulet dersom de er festet på bilen. Det er altså til dels store forskjeller mellom ulike tilbydere, men det er nok vanskelig å finne noen som tar under 100 kroner per hjul.
Prisene du får oppgitt gjelder som vist i de aller fleste tilfeller bare for løse hjul, altså for hjul som ikke er skrudd fast på et kjøretøy. Det vil si at du enten må betale verkstedet for å montere hjulene av og på, eller møte om med hjulene løst for å få den beste prisen. Det er viktig at du avklarer i forkant hva som er inkludert i prisen, slik at du ikke blir overrasket over prisen når verkstedet har gjort jobben.
Dersom prisen du får oppgitt nærmer seg 1.000 kroner, er det all grunn til å spørre om hva som er inkludert i prisoverslaget. Hos mange verksteder vil du få både omlegging av dekk, dekkskift, lagring av hjul og avbalansering til den prisen, så du burde ikke betale så mye bare for selve avbalanseringen.
Det er på generelt grunnlag ikke spesielt dyrt å avbalansere dekkene, dersom dette er det eneste du trenger å få gjort. Prisforskjellene vil i de aller fleste tilfeller først og fremst skyldes at verkstedene inkluderer ulike ting prisen, og at de tilbyr litt ulike tjenester. Frittstående verksteder eller kjedeverksteder som SnapDrive og Mekonomen vil ofte være billigere alternativer enn merkeverkstedene. Det er imidlertid sterk konkurranse om kundene, spesielt i større byer, så det er ikke umulig å få en god avtale hos et merkeverksted heller.
Det viktigste er imidlertid at verkstedet du velger har riktig utstyr og kompetanse til å gjøre jobben på en tilfredsstillende måte. Det hjelper lite å avbalansere dekkene dersom du ender opp med dekk som ikke er i balanse etterpå, enten det skyldes slurv eller for lite kunnskap om utstyret som brukes.
Det varierer en del mellom de ulike tilbyderne hva som er inkludert i prisen, og vi anbefaler at du ber om konkrete og nøyaktige prisoverslag, aller helst i skriftlig form. På den måten er det lettere for deg å få oversikt over hvem som tilbyr hva, og til hvilken pris, i ditt nærområde.
Ofte inkludert i prisen:
Du kan ha behov for andre tjenester som ofte ikke inkluderes i prisen. For eksempel hjulstillingskontroll eller dekkbytte i forbindelse med sommer- eller vintersesongen. I slike tilfeller anbefaler vi at du prøver å forhandle deg frem til en pakkepris. Bruk gjerne denne artikkelen som utgangspunkt, og sett opp en liste over hva du tror du kan ha behov for. Dersom verkstedet kommer med andre forslag kan du også notere deg disse, men ikke vær helt ukritisk. Sjekk om du kan få tjenesten billigere eller om den er inkludert i prisen hos et annet verksted.
Hvis du velger å benytte deg av en annen virksomhet enn et verksted til å bytte dekk, må du fra 1. juli 2022 være nøye med å sjekke at virksomheten er godkjent av Arbeidstilsynet. Da blir det nemlig ulovlig å utføre slike tjenester uten en godkjenning, og det blir da også ulovlig å kjøpe tjenestene.
Avbalansering av dekk krever spesialutstyr, og selv om det er mulig for privatpersoner å få tak i dekkbalanseringsmaskin, er det ikke like enkelt å vite hvordan den faktisk brukes. De fleste klarer nok både å sette opp maskinen og å få festet hjulet på riktig sted, men det kreves en viss kompetanse for å bruke maskinen på riktig måte.
En dekkbalanseringsmaskin koster også minimum 8.000 kroner, og siden avbalansering av dekk i utgangspunktet ikke er spesielt dyrt, vil det for de aller fleste være billigere å få et verksted til å ta seg av dette. Da kan du også være sikker på at det blir gjort av fagfolk som vet hva de holder på med.
I tillegg er det slik at vibrasjoner i rattet også kan skyldes andre ting enn en ubalanse i dekkene. Det kan også være feil i styringsmekanismen eller støtdemperne. Dersom du for eksempel mistenker skjev hjulstilling burde du oppsøke fagfolk for å få dette utbedret. Her er det ofte snakk om justeringer som går på millimeter, noe som er nærmest umulig å få til uten egnet teknisk og digitalt utstyr.
Det er som vist ikke spesielt dyrt å avbalansere dekkene, og du risikerer høyere kostnader dersom du ikke tar tak i problemet på et tidlig stadie. Selv om du ikke synes vibrasjonene i seg selv er plagsomme, kan de føre til at du ikke har like god kontroll på bilen når den kommer opp i høy fart. I tillegg sliter det mye på bilens hjuloppheng, og forkorter levetiden til dekkene dine. Selv vibrasjoner som ikke nødvendigvis er spesielt merkbare kan påvirke kjøringen din dramatisk, da forskning viser at du blir trøttere, og dermed uoppmerksom, dersom du blir utsatt for vibrasjoner når du kjører.
Balanserte dekk fører til at du:
Balanserte dekk er altså viktig både for kjørekomfort og for å forhindre unødvendig slitasje på bilen. Både du som sjåfør og passasjerene dine vil få en langt mer behagelig kjøretur dersom du slipper sterke vibrasjoner i bilen. Det viktigste er imidlertid at du kan forhindre at det oppstår farlige situasjoner i trafikken.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg