Lurer du på hva hellakkering av bil koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for hellakkering, inkludert hva som påvirker prisen, hvorfor det er forskjell på pris, om du kan lakkere bilen selv, alternativer til hellakkering, og om det er verdt pengene. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Hellakkering av kjøretøy er ikke noe man gjør ofte, og det er ikke bare fordi det er dyrt. Som oftest er det rett og slett ikke nødvendig. Verkstedene får stadig bedre teknikker som gjør at du ikke trenger å omlakkere store deler av bilen dersom det bare er snakk om mindre skader.
I de tilfellene der hellakkering vil være aktuelt, vil det nok først og fremst være snakk om at du ønsker å bytte farge på bilen. En annen mulighet er at bilen har såpass omfattende skader at hellakkering er det eneste fornuftige alternativet. I alle tilfeller kan det fort vise seg å bli dyrt, og det kan være en del penger å spare dersom du tar deg tid til å undersøke markedet der du bor, og kanskje også i andre deler av landet.
Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er hellakkering dyrt. Det gjelder spesielt dersom du vil ha en jobb som er detaljert og godt gjennomført. Det finnes ingen snarveier i en såpass stor jobb, og ofte vil det bare være et spørsmål om hvor gjennomført du ønsker at det skal være, og hvor mye du er villig til å betale for å få en profesjonell finish.
Enkelte verksteder oppgir en startpris på 15.000 kroner for hellakkering, men dette må kunne regnes som en absolutt minimumspris. Bilen vil ofte måtte demonteres i større eller mindre grad, samt pusses ned og grunnes. Dette er arbeid som kan ta flere timer fordelt over et par uker, og da vil timeprisen fort gjøre at sluttsummen blir høy.
Du burde ikke bli overrasket om prisoverslaget du får, når alt er inkludert, heller nærmer seg 50.000 kroner, noen ganger mye mer. Be om et detaljert kostnadsoverslag slik at du er forberedt på de faktiske kostnadene, og pass på at det inkluderer alt av for- og etterarbeid knyttet til hellakkeringen. Dette inkluderer blant annet demontering, vask, pussing, rustfjerning, grunning og etterbehandling.
Hvor lang tid verkstedet er nødt til å bruke på å lakkere bilen, vil ha mye å si for den endelige summen. En viktig faktor som påvirker prisen vil dermed være hva slags tilstand bilen din er i når verkstedet går i gang med jobben. Grunnarbeidet er også noe av det viktigste som blir gjort, og vil være avgjørende for hvor godt den nye lakken sitter på bilen.
Er det mye rust? Bulker? Alt dette burde utbedres og fikses før den nye lakken legges. Mange verksteder opererer med en timespris på 700 kroner eller mer, og da sier det seg selv at regningen fort kan vise seg å bli høy.
Trengs det mye demontering for å komme til på de riktige stedene? Dette kan også være en tidkrevende prosess. Både lister, håndtak, lamper, grill og støtfanger, for å nevne noe, burde fjernes fra bilen, og deretter monteres på plass når lakken er ferdig lagt og tørket.
Har du en stor eller liten bil? En større bil krever ikke bare mer lakk, det vil også ta lengre tid å bli ferdig med grunnarbeidet. Det er dermed ikke lett å anslå hvor langt tid et slikt prosjekt vil ta, men et erfarent verksted burde kunne gi deg et relativt godt prisestimat dersom de får undersøke bilen på forhånd. I alle tilfeller er det ikke en prosess det lønner seg å stresse gjennom. Grunnarbeidet er som sagt noe av det viktigste som blir gjort, og du burde være forberedt på å betale det det koster å få det gjort ordentlig.
De fleste som tilbyr seg å ta hellakkeringsjobber vegrer seg for å oppgi priser på disse tjenestene. Dette henger nok sammen med at det er vanskelig å gi et generelt prisestimat, siden det kan være store forskjeller i sluttsummen, selv på biler av samme merke og modell.
Den laveste prisen vi fant var rundt 15.000 kroner, men dette er neppe en realistisk pris hvis alt av for- og etterarbeid skal tas med i beregningen. Du kan selvsagt vurdere å gjøre en del av arbeidet selv dersom du er bilinteressert, slik som en del av demonteringen og monteringen, samt noe grunnarbeid dersom du har peiling på den slags, men det skal likevel godt gjøres å komme under 30 - 40.000 kroner for en godt utført jobb.
Det billigste alternativet vil være å hellakkere med en billig, syntetisk lakk, men la steder som ikke er synlig utenfra forbli som de er. Det kan være innsiden av dører, undersiden av bagasjelokket og lignende. Dette vil være spesielt aktuelt for eldre bruksbiler som ikke skal selges. Her kan prisen være omtrent fra 15.000 - 25.000 kroner.
En litt dyrere variant, priset fra 25.000 - 35.000 kroner, vil involvere at man går grundigere til verks. Spesielt gjelder det lakkering av steder som ikke er synlige, men som er spesielt utsatt for rust. Disse vil vanligvis lakkeres for å unngå fremtidig rustangrep.
Det dyreste alternativet kan koste opp mot 70 - 80.000 kroner, avhengig av størrelse på bilen og hvor mange timer med arbeid det tar. Hva slags type lakk du velger vil også påvirke prisen i større eller mindre grad. I alle tilfeller vil alle relevante overflater lakkeres, etter å ha vært gjenstand for et omfattende grunnarbeid.
Dersom du er over gjennomsnittet interessert i bil og billakkering, ser du kanskje for deg at du kan lakkere bilen din selv. Når det kommer til småskader og riper i lakken er ikke dette helt uvanlig, og du trenger ikke nødvendigvis dyrt utstyr får å få et tålelig godt resultat.
Hellakkering er en mye større og mer komplisert prosess. For å få et holdbar resultat må du være tålmodig og nøyaktig gjennom hele prosessen, og uansett hvor tålmodig du er, er det veldig fort gjort å gjøre noe feil. Hvis du ikke gjør grunnarbeidet ordentlig, kan du bli sittende igjen med en lakk som flasser av eller klumper seg, og det kan være dyrt å rette opp. Hellakkering er altså en jobb vi helt klart vil anbefale at du overlater til profesjonelle.
Det er selvsagt ingen som hindrer deg i å gjøre deler av arbeidet selv, som nedsliping, demontering og annet grunnarbeid. Da må du imidlertid være forberedt på at det ikke er sikkert verkstedet synes du har gjort en god nok jobb, og uansett må gjøre store deler av jobben om igjen. Da har du ikke spart verken tid eller penger. Hvis du ikke vet hva du gjør, og ikke kan få hjelp av noen som har peiling, er du nok best tjent med å sende bilen på verksted.
Foliering er et alternativ til hellakkering dersom du først og fremst ønsker å teste ut en ny farge på bilen, og den eksisterende lakken ikke er preget av store skader. Dette er en mye billigere løsning enn å hellakkere bilen i ønsket farge, og hvis du ombestemmer deg, vil det være enkelt å endre tilbake til den opprinnelige fargen, eller du kan foliere i en helt ny farge.
En annen fordel med foliering er at det beskytter lakken som ligger under mot for eksempel steinsprut og sollys. Dette gjør at lakken varer lengre, så dersom du planlegger å selge bilen, kan foliering være med på å opprettholde verdien til kjøretøyet. Når du fjerner folieringen og lakken under er blank og uskadet, vil dette gi et godt førsteinntrykk av bilen til en potensiell kjøper.
Ulempen med foliering er at det er dyrt, selv om det er billigere enn å omlakkere hele bilen. I motsetning til lakk er det heller ikke en spesielt langvarig løsning, og det kan lett begynne å løsne i kantene slik at du fort kan få et rufsete og slitt uttrykk. Foliering vil heller ikke hjelpe på riper eller rustskader. Skadene blir gjemt, men ikke fikset, og kan dermed ble verre på sikt dersom du ikke gjør et godt grunnarbeid.
Hva som er den beste løsningen for deg, er noe du må avgjøre selv. Først og fremst må du ta hensyn til egen økonomi, i tillegg til bilens tilstand. Du må også vurdere om bilen på noe tidspunkt kommer til å bli solgt, eller om det er mest for din egen del at du vil endre farge eller reparere gammel og slitt lakk. Uansett hva du kommer frem til håper vi at denne artikkelen gjorde deg litt klokere!
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg