Lurer du på hva det koster å fjerne rust på bil? I vårt fuktige nordiske klima er rust bilens store fiende nummer en. Selv på relativt nye biler opplever mange rustskader på både lakk, understell og bremser. Mange velger derfor å forebygge problemet med ulike former for rustbehandling. Men hva gjør du hvis rusten allerede har kommet? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på fjerning av rust, praktiske tips til hvordan rusten kan fjernes, prisforskjeller, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Noe av det viktigste du kan foreta deg som bileier, er å gjøre det til en vane å sjekke bilen for begynnende rustangrep jevnlig. For eksempel hver gang du vasker den. Når bilen er ren, er det lettere å oppdage riper og skader i lakken. Sjekk også bilens understell og kriker og kroker som er utsatt for slitasje, eller der vann har lett for å samle seg.
Billakken kan sammenlignes med vår hud. Får vi sår og vi ikke følger med, kan det være inngangsporten for bakterier. På samme måte er sår og hakk i bilens lakk inngangsporten for rusten - særlig hvis disse blottlegger metall. Da er ikke spørsmålet om det kommer til å ruste, men når og hvor mye.
Slike skader bør derfor utbedres så raskt som mulig. Gir du rusten muligheten til å spre seg, vil skadene raskt bli store og kostnadene ved å utbedre dem øke tilsvarende.
I tillegg til å ta tak i problemet raskt, er et annet viktig prinsipp innen rustbehandling at absolutt all rust må fjernes fra skadestedet. Det betyr at man må slipe helt ned til metallet før man rustbehandler, grunner og lakkerer på nytt.
Det dummeste man kan gjøre er å forsøke å sminke rusten bort eller dekke den til. Da vil rusten bare bre om seg.
Er rustangrepet kraftig, kan bilens bærende deler bli så svekket at det går utover kollisjonssikkerheten. Rustangrep på bremser (bremseklosser og bremseskiver) kan også utgjøre en fare.
Steder som er spesielt utsatt for rust er innerskjermer, hjulbuer og dørenes nedre kanter. Særlig på litt eldre biler er det vanlig å finne rust her, også på biler som ellers kan se helt strøkne ut. Under spoilere, håndtak, vindusruter og bak skiltet på bakluken er også typiske utsatte steder.
Heldigvis er det mye du kan gjøre for å forebygge rust: Vask bilen jevnlig, ikke minst om vinteren slik at du får fjernet veisalt. Bruk avfettingsmidler og ta vare på lakken ved å polere den. Husk også å spyle under bilen. Ikke minst kan det være en god investering å rustbehandle bilen.
Ingen rustskader er like, og derfor vil kostnadene ved å få skadene utbedret variere tilsvarende.
Selv en ganske liten rustskade kommer fort opp i flere tusen kroner hvis den skal utbedres på et verksted. Må du for eksempel bytte en skjerm eller et panser, vil det bli enda dyrere.
Mange velger å rustbehandle bilen før det oppstår rust, og dette trenger ikke alltid være så dyrt. Minimumsprisen for å rustbehandle bilen ligger på rundt 3.000 kroner, men som regel vil det koste mer enn dette. Det er imidlertid sjeldent prisen blir høyere enn 14.000 kroner for en vanlig personbil. Vi ser ofte at gjennomsnittsprisen ligger på mellom 5.000 og 7.000 kroner.
Du bør uansett få et prisoverslag av verkstedet før de setter i gang med enten rustfjerning eller rustbehandling, hvis ikke kan du får deg en ubehagelig overraskelse når du får regningen. De fleste verksteder tilbyr gratis taksering.
Har du en nyere bil så sjekk bilens rustgaranti. Finner du ikke denne informasjonen i dine egne papirer så kontakt forhandleren. Hvis det dreier seg om en garantisak, vil du spare deg for potensielt store utgifter.
Hva du må regne med å betale for å få fjernet rust på et verksted, vil variere ut i fra hvor omfattende rustskadene er og hvilen del av bilen det dreier seg om.
Hvis det dreier seg om rustskader på bilens synlige flater, må disse også lakkeres ordentlig. For mindre skader kan det være tilstrekkelig med mikrolakk (micropaint, spot paint) eller tilsvarende teknikker. Dette vil som regel være rimeligere enn en tradisjonell full lakkering av for eksempel en dør eller skjerm. Hvis du skal ha full lakkering av hele bilen, vil prisen naturlig nok øke.
Mange velger å omlakkere hele bilen, noe som beskytter metallet i bilen mot rust, og dermed øker bilens levetid og opprettholder verdien. Omlakkering av bil vil dog være en stor investering, da prisen fort kan komme opp mot 50.000 kroner.
Rustfjerning krever i utgangspunktet ikke spesielt mye utstyr, og hvis det dreier seg om overflaterust vil du heller ikke måtte betale for å bytte deler. Det er altså hovedsakelig arbeidstimene du betaler for, men disse kan til gjengjeld fort bli mange.
Sjekk ut verksteder der du bor og hent inn pristilbud fra flere. Sjansen er stor for at det lønner seg å benytte et verksted som spesialiserer seg på skader, eller et lakkverksted hvis det dreier seg om kun mindre rustskader. Du kan få uforpliktende pristilbud fra flere verksteder i nærheten av deg, via vår gratistjeneste her på Bilsmart.
Heldigvis er det fullt mulig å fjerne rust selv - i alle fall overfladiske rustskader. Bare ha i bakhodet at du ikke kan forvente at resultatet blir like perfekt som hvis det gjøres av en person som har det som yrke. Rustfjerning og ikke minst lakkeringen i etterkant, er et håndverk som krever erfaring og bra utstyr. Så har du en ny bil som akkurat har fått sin første store ripe, vil du kanskje vurdere å bite i det sure eplet og overlate jobben til et verksted.
Hvis bilen din begynner å dra litt på årene, og et helt perfekt utseende uansett er utenfor rekkevidde, er det kanskje mer aktuelt å fjerne rusten selv - eller i det minste vurdere om det er noe du kan gjøre.
Her er den generelle fremgangsmåten, som kan variere noe alt etter typen produkter du benytter:
La oss si at du har en rustflekk på et ukomplisert sted, for eksempel en bakluke eller en dør. Da må du gjøre følgende:
Klarlakken blir som regel støvtørr etter noen timer, men ikke ferdig herdet før etter et døgn +/-. Her gjelder det altså å beregne god tid.
Husk også på å maskere bilen så du ikke får lakk eller primer på vinduer eller andre steder på bilen. Selv små mengder lakkstøv kan være vanskelig å fjerne.
Følg bruksanvisningen på produktene og ta deg god tid. Det finnes for øvrig et ganske rikt utvalg av produkter man kan få kjøpt til lakkering av bil. Til små skader, hakk, riper og lignende, kan det ofte være praktisk å bruke en fargepenn. Denne er gjerne litt enklere å jobbe med enn en sprayboks.
Er det snakk om litt større skader, er sprayboks det som gjelder. Sjekk bilens fargekode før du kjøper billakk. “Ca samme farge” vil ikke gi et godt resultat. Får du ikke din farge ferdig blandet, kan lakkselgeren blande den for deg.
Fargekoden finner du for øvrig i bilens instruksjonshefte, i døra eller i motorrommet.
Hvis du skal fikse en dypere rustskade, om det for eksempel har rustet hull gjennom karosseriplaten, står du foran en litt større jobb, men heller ikke dette er noen umulig oppgave for en arbeidslysten og bilglad amatør.
Til å lappe hullet trenger du metallkitt eller metallsparkel. Etter at du har lagt på dette skal det tørke 10 - 15 minutter, før du pusser det ned med drill og en egnet pusseskive. Når du har fått overflaten så jevn som mulig, kan du gå videre i prosessen.
Jo mer flid du legger i pussingen, desto bedre blir resultatet til slutt. Er skaden på et synlig sted som for eksempel panseret, er det mer kritisk at det ser bra ut enn hvis skaden er på undersiden av en dør.
Det finnes en rekke forskjellige verktøy som kan brukes til pussingen. Hvis du ikke vet hva som passer til akkurat din skade, så forklar situasjonen til forhandleren og få anbefalt egnet verktøy.
Husk også å bruke anbefalt verneutstyr: Hansker, vernebriller og øreklokker hvis det trengs. Skal du bruke spraylakk, anbefales åndedrettsvern og at man sørger for god utlufting.
Oppdager du brune prikker på lakken, skyldes det som regel fremmede metallpartikler (svevestøv og piggstøv, støv fra bremseskiver o.l.) som har festet seg til lakken. Jo lysere lakken er, desto lettere er de å oppdage - og jo mer skjemmende er det. Du kan også føle disse prikkene ved å stryke med fingertuppene.
Disse partiklene kan på sikt bli et problem og bør fjernes. Utfordringen er at de som regel ikke er mulig å få helt bort kun ved vask. Det finnes imidlertid rengjøringsmidler som er spesielt egnet til formålet. Disse kommer som spray og du sprayer ganske enkelt det aktuelle området, venter noen minutter, og skyller så av med kaldt vann.
Etter at du har fått av alt - det kan være nødvendig å gjenta prosessen - er det smart å polere bilen. Men det er da viktig at alle partiklene er borte, hvis ikke kan du ripe opp lakken.
Et generelt tips når du er ute i trafikken er å unngå å ligge tett på lastebiler og trailere i lengre nedoverbakker. Når slike tunge kjøretøy bruker bremsene hyppig, skaper friksjonen mellom bremseskiver og bremseklosser høy varme og små metallpartikler frigjøres. Disse svever gjennom lufta, og lander de på bilen din har de en tendens til å “smelte” seg fast til lakken.
Få ting forringer en bils verdi - for ikke å snakke om utseende - mer enn rust. Rust som angriper vitale deler eller karosseriet, kan også gjøre bilen trafikkfarlig.
Du risikerer også at bilen ikke består EU-kontrollen og at du blir pålagt å utbedre skadene for å få bilen godkjent. I slike tilfeller dreier det seg om temmelig omfattende rustskader som har utviklet seg over tid. Det kan i praksis si at det fort koster mer å få skadene reparert enn det bilen er verdt. Ekstra surt er det hvis bilen ellers er i teknisk god stand.
Hvorvidt det lønner seg å fjerne rust er likevel ikke noe ja-nei- spørsmål. Er bilen uansett gammel og sliten kan det godt tenkes at det er økonomisk lite gunstig å få rusten fjernet på et verksted. Kanskje kan det da være smart å gjøre jobben selv.
Selv om sluttresultatet ikke skulle bli like proft som på et verksted, kan du kanskje forlenge livet til bilen med et år eller to. Og når du kan få alt utstyret du trenger for rundt en tusenlapp, sier det seg selv at det er god biløkonomi.
Har du derimot en nyere bil - en bil du har tenkt å beholde noen år - blir vurderingen noe annerledes. At du bør ta tak i problemet så snart du oppdager det, er det ingen tvil om, men om det lønner seg økonomisk å utbedre skaden selv eller hos et verksted, vil være en individuell vurdering.
Tenker du på å selge bilen, er rust noe av det som trekker prisen mest ned. Rustskader som er utbedret på en lite tillitsvekkende måte er også en stor varseltrekant for bruktbilkjøpere.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg