Lurer du på hva EU-kontroll gjennom NAF koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om priser på EU-kontroll, hva som gjør at verksted har ulike priser, hvilke regler du må huske på, hva en EU-kontroll går ut på og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
EU-kontroll er obligatorisk: Bil er for mange forbundet med kjøreglede, opplevelser og ikke minst frihet. For andre er bilen ikke mer enn et nødvendig onde for å få hverdagen til å henge sammen. Uansett har alle bileiere en del ting til felles: Å eie bil medfører dessverre en del utgifter og plikter. En av de viktigste pliktene er å sørge for at bilen gjennomgår EU-kontrollen når den skal. I denne guiden skal du få vite hva det koster hos NAF, og samtidig få en del andre tips på veien.
EU-kontrollens frister: I Norge blir det hvert år utført over 2.000.000 EU-kontroller. Over 100.000 av dem blir gjort på NAF sine sentre. Alle personbiler og varebiler med norske skilter og som er over 4 år gamle, er omfattet av ordningen. Den første kontrollen skal altså skje 4 år etter at bilen ble registrert. Deretter skal bilen sjekkes annet hvert år. Ordningen skiller ikke mellom hybridbiler, elbiler eller biler som kjører på fossilt drivstoff - reglene er like for alle.
150 sjekkpunkter: Poenget med EU-kontrollen er kort sagt å bidra til at landets bilpark holder et så høyt sikkerhetsmessig og miljømessig nivå som mulig. Ordningen har utviklet seg en god del fra da den ble innført i 1998 og frem til i dag hvor den har totalt 150 sjekkpunkter. Noe av det som sjekkes er dekk, hjul, lys, sikt, bremser og sikkerhetsbelter. I tillegg kontrolleres bilens utslipp og støynivå.
EU-kontroll er det samme som PKK: Ellers er det greit å vite at periodisk kjøretøykontroll, forkortet til PKK, er det formelle begrepet for EU-kontroll, det betyr altså nøyaktig det samme. De siste årene har imidlertid “EU-kontroll” blitt det vanligste begrepet.
Ikke det samme som service: Det er også viktig å ikke blande sammen EU-kontroll med det å få utført service på bilen. Mens EU-kontrollen er lovpålagt og har fokus på bilens trafikksikkerhet, er servicen frivillig (men en betingelse for at bilens garanti skal gjelde) og har mer fokus på driftssikkerhet. Riktignok sjekkes noen av de samme punktene og det kan derfor i praksis være en viss overlapp. Mange velger derfor få EU-kontroll og service under samme verstedbesøk.
Noen biler har egne regler: Forøvrig finnes det visse biler som ikke er inkludert i den vanlige EU-kontrollen, men som det gjelder egne regler for. Dette kan du lese mer om i vår komplette guide om EU-kontroll.
EU-kontrollen følger et standardisert opplegg og skal derfor utføres likt samme hvor du velger å få den gjort. Hva du må betale kan imidlertid variere en god del - alle verksteder som har autorisasjon til å utføre kontrollen står fritt til selv å bestemme prisen.
Tar vi utgangspunkt i en helt ordinær personbil må du i 2023 betale følgende hos NAF:
Nye regler - høyere priser
I februar 2019 ble det innført nye regler for EU-kontrollen. Den viktigste endringen for bilistene var at det ga større fleksibilitet med tanke på tidspunktet for kontrollen. Du kan nå gjennomføre EU-kontrollen når du selv ønsker, så lenge du får det gjort før fristen. Dermed er det lettere å planlegge og du får bedre tid til å utbedre feil og mangler.
Samtidig ble kontrollrutinene skjerpet, og det ble innført strengere krav til rapportering. Regelendringen medførte samtidig en del høyere krav til personell som skal gjøre kontrollen med tanke på opplæring og personlig godkjenning. Alle kontrollorganene måtte også gå til anskaffelse av mye nytt og kostbart utstyr.
Til sammen medførte dette en prisøkning for EU-kontroll over hele landet. Før regelendringen kostet en EU-kontroll gjennom NAF 800 kroner for medlemmer og 930 kroner for ikke-medlemmer. Også hos verkstedene økte prisene tilsvarende, som regel mellom 35 og 45 %.
Konkurransen mellom NAF og bilverkstedene, og bilverkstedene seg imellom, er likevel en faktor som er med på å regulere prisene, spesielt i byer og på tettsteder der konkurransen om kundene er hardest.
Prisen på en EU-kontroll gjennom NAF er lik over hele landet. Du betaler altså det samme enten du bor i Tromsø eller i Oslo.
Når du sammenligner priser på EU-kontroll er det viktig å være oppmerksom på at verkstedene opererer med ulik prispolitikk. En del bruker minstepriser eller fra-priser, andre har faste priser som NAF, mens enkelte har faste priser, men differensiert ut fra bilen: type bil, bilens størrelse og hvilket drivstoff den bruker.
Hva som er den faktiske gjennomsnittsprisen på landsbasis er derfor ikke helt ukomplisert å finne ut. Det generelle prisnivået kan også variere en del mellom sentrale områder og mer grisgrendte strøk.
En gjennomsnittlig bileier må nok likevel belage seg på å bruke mellom 850 og 1.500 kroner, med andre ord rundt tusenlappen.
En generell tommelfingerregel, som strengt tatt gjelder hver gang du skal få utført arbeid på bilen, det være seg reparasjoner, service eller EU-kontroll, er å sjekke pris hos flere tilbydere. Sammenligner du prisen hos NAF og to - tre verksteder bør du kunne ha et greit beslutningsgrunnlag.
Merk ellers at et medlemskap i NAF kan være god butikk på sikt. Selv om du ikke sparer en enorm sum på en enkelt kontroll, så husk at bilen skal kontrolleres annethvert år. Og at du i tillegg får glede av alle de andre fordelene NAF tilbyr sine medlemmer, som veihjelp uten egenandel og rabatter på forsikringer, bensin, overnatting og annet.
Velger du å gjøre EU-kontrollen hos NAF, kan du være trygg på at alt gjøres etter boka. Kontrollen utføres til avtalt tid mens du venter. Selve kontrollen tar som regel mellom 45 og 60 minutter.
Hvis det ikke finnes et NAF-senter i nærheten av der du bor, eller du av andre grunner vil få jobben gjort på et verksted, er det mange aktører å velge mellom, både merkeverksteder og uavhengige verksteder. Noen er private nabolagsbedrifter, mens andre er filialer i kjeder.
Med tanke på at regelverket rundt EU-kontrollen er så strengt og opplegget standardisert, skal det imidlertid ikke være noen forskjell på hvor du velger å få bilen sjekket. Med andre ord: Alle verkstedene skal følge de samme kriteriene og utføre kontrollen på samme måte. De kan altså ikke konkurrere på kvalitet, kun på pris, beliggenhet og service.
Det betyr at et verksted som ligger lavt i pris ikke skal gjøre en dårligere jobb enn de som er dyrere. Mange verksteder er del av kjeder som finnes over hele eller store deler av Norge.
Noen av de mest populære verkstedene er:
Det eneste du må passe på, er å velge et verksted som faktisk har autorisasjon fra Statens vegvesen til å gjøre kontrollen. Hvor utbredt problemet er skal vi ikke uttale oss skråsikkert om, men det forekommer at verksteder påtar seg å utføre EU-kontroll uten at de har den nødvendige tillatelsen.
Blir du utsatt for det, har kontrollen ingen verdi. Du får ingen gyldig kontrollseddel og Vegvesenet registrerer heller ikke at kontrollen er gjennomført. Det betyr i praksis at du vil kjøre rundt med bilen ulovlig og at den vil bli begjært avskiltet.
Velger du å få gjort EU-kontrollen gjennom NAF eller et kjent verksted, som de nevnt over, er dette selvsagt ikke noe du trenger å tenke på. Men hvis du for eksempel vurderer et lite, lokalt verksted som kan gjøre jobben påfallende rimelig, kan det være verdt å sjekke at de har autorisasjon. Det gjør du enkelt ved å gå inn på nettsidene til Statens vegvesen. Er verkstedet listet opp der, skal alt være i orden. Hvis det ikke står der, bør du heller ikke benytte dem til jobben.
Autoriserte verksteder har gjerne et innrammet bevis på veggen i resepsjonen eller venterommet, eventuelt på utsiden av bygningen.
EU-kontrollen er like obligatorisk som årsavgift og ansvarsforsikring. Skulle du - uansett grunn - ikke overholde fristen, blir bilen din begjært avskiltet. I så fall må den registreres på nytt med de utgiftene det medfører.
Samtidig er det viktig å huske på hva som er hensikten med ordningen. Dette er ikke en “skatt” eller en måte for staten å presse mest mulig penger ut av bilistene på, men en ordning som har som målsetning å ivareta sikkerhet og miljøet.
Når du har gjennomført EU-kontrollen og bilen din har bestått, kan du kjøre med visshet om at den er trafikksikker - for deg selv, dine passasjerer og alle andre rundt deg. Og husk at det ikke gjelder bare din bil, men alle du møter på veien. EU-kontrollen bidrar til færre ulykker og gjør det tryggere å ferdes på veiene for alle trafikanter, og i det perspektivet er en tusenlapp annet hvert år kanskje en god investering.
Hvis du lurer på når neste EU-kontroll er kan du sjekke det hos Statens vegvesen. Du taster inn bilens registreringsnummer eller understellsnummer.
Sjekk også våre tips om hvordan du bør forberede deg til neste EU-kontroll og unngå unødvendige utgifter.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg