Lurer du på hva EU-kontroll for Toyota koster? Alle personbiler kalles jevnlig inn til EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll), og som bileier har du ansvaret for at bilen blir kontrollert og godkjent innen fristen. Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på kontrollen, inkludert hva som driver prisene opp eller ned, hva som er inkludert i prisen og ikke minst hva EU-kontrollen består av. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
EU-kontroll er noe mange har hørt om, men ikke alle vet hva er. I korte trekk er det en kontroll av bilen din, som den må gjennom annethvert år for å være godkjent for å kjøre på norske veier. En EU-kontroll kalles også for periodisk kjøretøykontroll (PKK), og ble innført i Norge i 1998. EU-kontrollen er pålagt av myndighetene, og hvis du ikke får den gjennomført innen fristen så kan bilen din bli avskiltet. Fristen for når EU-kontrollen skal gjennomføres på din Toyota kan du sjekke hos Statens vegvesen.
En EU-kontroll må gjennomføres av et godkjent bilverksted, og består av to deler, nemlig en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. Det er forskjellige ting som sjekkes i hver del. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser, mens i miljødelen måles støy og avgasser.
Hele kontrollen består av 150 kontrollpunkter, og blant disse er det å ha refleksvest i bilen inkludert. Det betyr at du kan få mangel ved EU-kontrollen på bilen din om du ikke har denne tilgjengelig. Det betyr ikke at du ikke kan kjøre bilen videre, men heller at du får en merknad som kalles for kode 1. Kode 1-mangler betyr at så lenge du tar ansvar for manglene og får rettet de så raskt som mulig, kan du fint kjøre videre.
Finner verkstedet en kode 2-mangel derimot, må du selv vurdere om bilen er forsvarlig å bruke frem til manglene er rettet og kjøretøyet er godkjent i en etterkontroll. Mangler med kode 2 kan for eksempel være steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte.
Hvis du har fått mangler med kode 3, kan du ikke bruke bilen før manglene er rettet og godkjent på etterkontroll. Mangler med kode 3 vil typisk være trafikkfarlige feil på bremser eller styring. En EU-kontroll er ikke som en tilstandsrapport å regne, og en EU- godkjent bil kan dermed ha diverse feil og mangler. Om du skal selge bilen din, kan det lønne seg med en mer grundig gjennomgang av bilen på et verksted.
Lønner det seg å gjennomføre EU-kontrollen sammen med andre reparasjoner? En EU-kontroll for din Toyota kan variere ganske mye i pris fra verksted til verksted. Det kan derfor lønne seg å gjøre litt undersøkelser først, og sjekke prisene på verkstedene i nærheten av deg. Hvis du vet at det kan være feil på bilen din som vil bli påpekt under en EU-kontroll, kan det hende det kan lønne seg å få gjennomført EU-kontrollen sammen med andre reparasjoner. Det hender ofte at verksteder vil gi en rabatt i sånne tilfeller.
Merkeverksted eller ikke?
Hvis det er viktig for deg å gjennomføre kontrollen på et merkeverksted, som for eksempel Toyota sine egne verksteder, så kan det hende du må betale litt ekstra for EU-kontrollen. Det er fordi mekanikerne på disse verkstedene har tatt ekstra kurs og utdanning for å spesialisere seg på nettopp din Toyota. På denne måten kan du være sikker på at bilen din er i de beste hender, at verkstedet har den mest oppdaterte kunnskapen, og at de kun bruker originaldeler. Dette kan ha noe å si for prisen du kan få om du vurderer å selge i fremtiden. Mange setter pris på at bilen de skal kjøpe har vært på merkeverksted og kun har originaldeler.
Er EU-kontroll billig på Toyota sine verksted?
På Toyota sine egne verksteder ligger prisen for en EU-kontroll på rundt 1.000 kroner, noe som gjør at de befinner seg midt på treet prismessig i forhold til andre verksteder. Hvis du velger å få gjennomført en EU-kontroll på et NAF-senter (kun for kjøretøy opp til 3,5 tonn), er det lik pris uansett type drivstoff og merke. For medlemmer koster det i overkant av 1.100 kroner, mens for ikke medlemmer koster det i overkant av 1.300 kroner. Hvis du benytter deg av et annet verksted for EU-kontroll, vil prisene variere fra rundt 800 kroner til 1.500 kroner.
Det er mange forskjellige forhold som kan drive prisen for en EU-kontroll opp eller ned. Hvor du bor i landet, konkurransen på stedet og nye retningslinjer fra myndighetene er bare noen eksempler på prisdrivere som befinner seg utenfor din kontroll. Men det finnes fortsatt enkelte grep du kan ta for få så god pris som mulig. Noe av det lureste du gjør er å sjekke med venner og bekjente hvor de pleier å levere Toyotaen sin, og hvilken pris de får. Samtidig med dette bør du også hente inn flere tilbud fra andre verksteder, og på den måten kan du velge det beste tilbudet. Det kan være noen verksteder som, selv om de ikke er et merkeverksted, har stålkontroll på akkurat Toyota, og de kan kanskje gi en bedre pris. Du bør uansett være helt sikker på at verkstedet du benytter deg av, er godkjent av myndighetene, og det kan du sjekke her.
Hvis du selv kan mye om bil, og kanskje Toyota spesielt, er det en del ting du kan sjekke selv før du sender inn bilen på EU-kontroll. Sørg for å ha oversikt over eventuell rust, speil og vinduer, og test bremsene og styringen. Sett også på alle lysene og sjekk at de virker, lytt etter rare lyder mens du kjører og sørg for at alle bilbeltene fungerer som de skal. Husk at det vil alltid være billigere å kjøpe eventuelle deler og bytte de ut selv - hvis du har kunnskap til det.
Her er en kort huskeliste til EU-kontrollen:
En EU-kontroll består av to deler, nemlig en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser, mens i miljødelen måles støy og avgasser. Det er strenge regler for hva et godkjent verksted må gå gjennom på bilen din, og et godt verksted har en sjekkliste klar for å gå gjennom alle 150 kontrollpunktene som er utstedt fra Statens vegvesen. Disse kontrollpunktene tar blant annet for seg det elektroniske stabilitetssystemet, airbag, bremseskiver, -klosser og -bånd, lekkasjer, lykter, karosseri, hjuloppheng og mye mer.
Hvis det oppdages feil eller mangler blir disse bedømt med et eget karaktersystem som baserer seg på koder som nevnt innledningsvis i denne guiden. Kode 1 er for mindre feil eller mangel som må rettes, men som ikke har betydning for om kjøretøyet kan godkjennes. Kode 2 handler om større feil eller mangler som må utbedres før kjøretøyet kan godkjennes, og Kode 3 betyr farlige feil eller mangler som innebærer en umiddelbar fare for trafikksikkerhet eller miljø. Dersom du ser Kode 3 på kontrollseddelen din, betyr det som regel at du ikke kan kjøre bilen din videre uten å utbedre feilen(e). Sjekk av alle kontrollpunktene vil være inkludert i prisen. Det er først hvis noe skal repareres eller byttes, at det vil koste ekstra.
Gjennomsnittlig pris for en EU-kontroll ligger på ca kr 1.000 kroner inkludert merverdiavgift, og dette inkluderer da alle kostnader knyttet til EU-kontrollen. Det er imidlertid betydelig variasjon i prisene mellom ulike verksteder, så det er lurt å sjekke nøye før du bestemmer deg for hvilket verksted du vil benytte deg av. Hvis verkstedet finner en feil eller mangel på Toyotaen din så vil dette komme i tillegg til prisen for kontrollen - om du da skulle bestemme deg for å fikse feilen på samme stedet.
Det kan fort lønne seg å gjøre alt på ett sted, men om du er usikker på verkstedets kompetanse eller betviler manglene de har påpekt, kan du fint ta med deg bilen til et nytt verksted og få det sjekket der. Det er noen verksteder som selger EU-kontrollen i en pakkepris. Dette betyr at de kombinerer EU-kontrollen med andre serviceytelser, som for eksempel rustfjerning eller bytte av vindusviskere. Dette kan gi deg en bedre pris på EU-kontrollen, og spesielt om det er ting du vet at du må få reparert eller skiftet.
Hvis du ønsker å benytte deg av et verksted som ikke er spesialisert på Toyota, finnes det mange muligheter. At et verksted ikke er et merkeverksted behøver ikke å bety at de ikke er like gode, eller har ansatte som kjenner like godt til Toyota. For mange mekanikere er jobben også en lidenskap, og det er fullt mulig å finne et verksted som har mekanikere som kan mye om Toyota. Målet med EU-kontrollen er å gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark, så dersom noen tilbyr enten å gjøre kontrollen veldig billig eller forsøker å si at enkele tester ikke er like viktige, så vil det muligens være bedre å gå til et annet verksted.
NAF: Veldig mange velger å få gjennomført EU-kontrollen på sitt nærmeste NAF-senter. Hos NAF kan prisen på EU-kontroll variere avhengig av blant annet hvor stort kjøretøyet er, type drivstoff, konkurransesituasjonen i den enkelte region og hva slags kundeforhold du har. De ligger likevel som regel rundt 1.200 kroner for medlemmer, og rundt 1.300 kroner for ikke-medlemmer. NAF-sentrene har et godt rykte og skal kunne gjennomføre en EU-kontroll på alle type bilmerker.
Mekonomen: Mekonomen er også et populært verksted som tilbyr EU-kontroll av alle biler. De ligger på bransjegjennomsnitt i pris, og har en kundeklubb som gir deg 10% rabatt på ulike tilbud. Mekonomen har rundt 350 samarbeidene verksteder som strekker seg fra nord til sør i landet, og kan utføre service og reparasjoner på alle bilmerker. Til slutt har de også en mobilitetsgaranti gjennom sitt kundeprogram BilLiv som gir deg hjelp i 12 måneder fra siste besøk, om bilen plutselig ikke vil starte. Mobilitetsgarantien gjelder også ved andre uforutsette hendelser, som at du er tom for bensin, har punktert eller mistet nøkkel.
AutoMester: AutoMester er et annet populært verksted som også tilbyr mobilitetsgaranti og er en landsdekkende kjede. Det betyr at verkstedene er selvstendige økonomiske enheter som kan tilby originaldeler, selv uten å være et merkeverksted.
Bilia: Til slutt finnes også Bilia, som er et merkeverksted og autorisert forhandler og verksted for BMW, MINI, Lexus, Volvo og Toyota. Dette betyr at Bilias mekanikere er spesialutdannet på disse merkene og at verkstedene kun bruker originaldeler. En EU-kontroll hos disse koster som regel cirka 1.200 kroner.
Toyota er et velkjent merke, og det vil alltid være mange verksteder som kan hjelpe deg med å få gjennomført en EU-kontroll. Hva du selv velger til slutt, vil avhenge av både din økonomiske situasjon og hvilke verksteder som finnes i nærheten av deg. Noe av det beste du kan gjøre for å få en best mulig erfaring med EU-kontrollen, er å sørge for at verkstedet du benytter deg av er et seriøst verksted som er godkjent av Statens Vegvesen. Hvis du betaler for et verksted som har et godt rykte, kan det nemlig raskt lønne seg, om du skulle bli stanset i en rutinekontroll langs veien. Hvis det under en tilfeldig kontroll viser seg at bilen har store mangler selv om den nettopp ble godkjent, kan du ikke skylde på verkstedet. Det er du som til slutt har ansvaret for at bilen er i forskriftsmessig stand, og det inkluderer å finne et seriøst verksted. Et seriøst verksted betyr ikke at det må være et merkeverksted, men i det minste at de er et godkjent verksted for å gjennomføre EU-kontrollen.
Om du ønsker å benytte deg av et merkeverksted for å få gjennomført EU-kontroll på Toyotaen din, må bli helt opp til deg. Det er likevel noen fordeler og ulemper du bør være klar over. Et merkeverksted vil alltid ha rett verktøy tilgjengelig for jobben, i tillegg til at noen modeller av bilmerker trenger spesialverktøy for å bytte for eksempel bensinpumpe. Hvis ikke verktøyet har dette, kan en eventuell reparasjon fort bli enda dyrere, og ikke minst ta lenger tid. I tillegg vil bilen alltid bestå kun av originale deler, alltid være vedlikeholdt etter fabrikkens spesifikasjoner og utelukkende bli tatt hånd om av sertifiserte spesialister. Dette kan gi en trygghet som et annet verksted uten spesialister ikke nødvendigvis kan gi.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg