Lurer du på hva du EU-kontroll i Oslo koster? Les denne guiden og du får svar på alt du trenger å vite: Hva du må regne med å betale i 2022, hva EU-kontrollen egentlig går ut på, når den må foretas og mye mer. Ikke minst får du tips til hvordan du kan unngå å betale mer enn du trenger. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
La oss starte med det grunnleggende; Du vet kanskje at bilen din må på EU-kontroll, også kalt periodisk kjøretøykontroll (PKK), og at det skal skje med visse mellomrom. Men vet du egentlig hva som er hensikten med EU-kontrollen? Og er det slik at absolutt alle biler må på EU-kontroll eller finnes det unntak?
For å svare på det siste først: Hovedregelen er at alle biler med norske skilter skal på EU-kontroll hvert andre år hvis de er eldre enn fire år gamle. Man regner da ut i fra datoen bilen ble registrert første gang. Har du for eksempel en bil som bare er et par år gammel slipper du altså - inntil videre.
EU-kontrollen er altså obligatorisk for de aller fleste personbiler og varebiler i Norge som man kan kjøre med vanlig førerkort (klasse B). Elbiler og hybridbiler kontrolleres på lik linje med bensinbiler og dieselbiler.
For biler som brukes som taxi eller ambulanse er det utarbeidet egne regler. Slike biler skal på EU-kontroll første gang allerede året etter at de ble registrert.
Har du en bil som veier mer enn 3,5 tonn, for eksempel en bobil eller en stor, eldre SUV, gjelder samme regel: Bilen skal på sin første EU-kontroll senest 12 måneder etter førstegangsregistrering og deretter kontrolleres årlig.
Hvis du ikke er sikker på hva din bil veier, så sjekk vognkortet. Der står totalvekten oppgitt, samt datoen for når bilen ble registrert første gang.
Hvis du har en veteranbil, er det egne regler som gjelder. Disse bilene skal kontrolleres når de er 35, 40, 45 og 50 år gamle. Når bilen er over 50 år, er den fritatt for EU-kontroll.
Du kan få utført EU-kontrollen på alle bilverksteder som har autorisasjon fra Statens vegvesen. Alternativt kan du få den gjort på et av NAF sine sentre. Bor du i Oslo finner du dette på Ulven.
EU-kontrollen, eller periodisk kjøretøykontroll (PKK) som er det formelle navnet, ble innført i Norge på 1990-tallet. Ordningen har gjennomgått mange endringer i løpet av årene, men målet har hele tiden vært det samme: Å sørge for at landets biler holder så høyt sikkerhetsmessig nivå som mulig. Det dreier seg altså om å forebygge ulykker og bidra til god trafikksikkerhet både for deg som bilfører, dine passasjer og dine medtrafikanter.
Selve kontrollen består av 150 sjekkpunkter. De fleste av disse går på ting som har med sikkerhet å gjøre, for eksempel: bremser, lys, styring, bilbelter, speil og frontrute.
EU-kontrollen har i tillegg en viktig miljømessig funksjon siden man kontrollerer at bilene ikke forurenser mer enn de har lov til. Man tar da utgangspunkt i bilens alder. En gammel bil har lov til å slippe ut flere skadelige avgasser enn en nyere bil, men nivået må ikke overskride det som er tillatt for bilmodellen. Du kan regne med at selve kontrollen tar 45 - 60 minutter å utføre.
EU-kontrollen er altså en grundig sjekk av bilen. Og skal du selge eller kjøpe bruktbil er en bestått EU-kontroll utvilsomt et pluss. Bilen er lettere å få solgt og gir en viss trygghet for den som vurderer å kjøpe.
Det er likevel viktig å være klar over at det er svært mange ting som ikke sjekkes i en EU-kontroll. En bil kan ha mange feil og mangler og likevel bli godkjent. For eksempel kontrolleres ikke ting som aircondition, stereoanlegg/radio eller elektronikk som ikke spesifikt vedrører sikkerhet.
Verkstedene som utfører EU-kontroll må ha godkjennelse fra Statens vegvesen til dette. De står ellers fritt til selv å bestemme hvor mye de tar seg betalt for EU-kontrollen.
I Oslo er det mange bilverksteder og hard konkurranse om kundene. Det er derfor smart å gjøre litt research før du bestiller time.
Som et utgangspunkt må du regne med å betale pluss / minus 1.000 kroner for en EU-kontroll. Vi snakker da kun om selve kontrollen. Bytte av deler og retting av feil kommer i tillegg.
En måte å spare penger på er å få utført service på bilen (kilometerservice / intervallservice) samtidig som du får utført EU-kontrollen. Du slår to fluer i en smekk og sparer deg en ekstra tur til verkstedet.
En annen metode for å spare penger er å avtale med verkstedet at mindre feil og mangler som blir oppdaget underveis utbedres samtidig med EU-kontrollen.
Med tanke på at EU-kontrollen er en standardisert prosedyre, gjør alle verksteder i prinsippet nøyaktig den samme jobben, og siden prisen ligger rundt tusenlappen er det begrenset hvor mye du kan regne med å vinne på å prute. Det viktigste du gjør for å spare penger er dermed å velge rett verksted.
Vær likevel oppmerksom på at prisen kan avhenge av hvilken type bil som skal kontrolleres (størrelse, type drivstoff mm) og at verkstedet derfor i noen tilfeller vil kreve mer enn den oppgitte prisen, som altså kan være en fra-pris eller minstepris og ikke en fast-pris.
Har du en litt spesiell bil, kan det være lurt å avtale prisen på forhånd og ikke bare gå ut i fra at det er prisen som er oppgitt i reklamen som gjelder.
Du bør ellers vurdere om du vil benytte et merkeverksted eller et uavhengig verksted. For mange er det lettvint å få EU-kontrollen utført på et verksted de kjenner fra før, enten det er merkeverkstedet eller et uavhengig verksted i nabolaget.
Merkeverkstedene regnes ofte som dyrere enn de uavhengige verkstednene og kjedeverkstedene (som reparerer alle merker), men dette er ikke en absolutt regel. Det lønner seg uansett å sjekke prisen på forhånd.
Samtidig bør du ikke stirre deg blind på selve kronebeløpet. For mange vil det være et bra tips å benytte et mindre lokalt bilverksted og opparbeide en god relasjon til mekanikerne der. Et godt personlig forhold til de som skal ta vare på bilen kan være svært lønnsomt på sikt.
Når du bestiller en EU-kontroll, følger denne et fast opplegg som i prinsippet utføres likt på alle verksteder. Det er altså ikke noe slingringsmonn og mekanikerne har begrenset rom for å gjøre skjønnsmessige vurderinger.
Velger du å få utført reparasjoner på bilen samtidig med kontrollen, vil dette naturligvis gi deg en større regning, men kan likevel være besparende siden du unngår å måtte booke en egen time. Dette bør i så fall avtales på forhånd. Som regel vil det ikke være noe problem å få gjort mindre utbedringer som skifte av lyspærer, viskerblader og lignende.
Når kontrollen er utført og du skal hente bilen din, får du en kontrollseddel. Dette er dokumentasjon på at bilen din er godkjent. På kontrollseddelen er også alle eventuelle feil og mangler påført. Der har mekanikeren også notert kilometerstanden. Det kan være smart å kontrollere at denne stemmer.
Prisene i Oslo varierer fra cirka 850 kroner til 1.200 kroner eller mer. Du kan altså spare en del på å velge rimeligste alternativ.
I utgangspunktet ligger de uavhengige bilverkstedene noe lavere i pris enn merkeverkstedene. Men dette er ingen absolutt regel. I Oslo er det mange verksteder, og konkurransen om kundene er hard.
Et godt tips er derfor å sammenligne flere verksteder - og la ett av disse være ditt merkeverksted. Siden verkstedene gjerne skilter med fra-priser, er det ikke gitt at du vil få den prisen som er oppgitt.
Et merkeverksted som i utgangspunktet har en høyere pris, er derfor ikke nødvendigvis det dyreste alternativet i praksis. Mange av merkeverkstedene opererer nemlig med faste priser for ulike bilmodeller.
Ellers frister enkelte verksteder med diverse ekstraservice og tilleggstjenester som en inkludert del av EU-kontrollen. Dette kan dreie seg om vask, polering eller lignende. Du kan gå inn på Statens vegvesen sine nettsider som har en komplett liste over verksteder i Oslo som har autorisasjon for å utføre EU-kontroll. Det er en nyttig kilde hvis du for eksempel vurderer å benytte et lite lokalt verksted, men vil forsikre deg om at de faktisk har kompetansen.
Hva hvis jeg glemmer fristen?
Som bileier er det din plikt å få bilen din på EU-kontroll innen fristen. Skulle du glemme det, eller utsette det til over fristen, har ikke bilen din lov til å kjøre på veien. Du risikerer også at den blir avskiltet.
Skulle du likevel velge å kjøre med bilen og i verste fall komme ut for en ulykke, vil du kunne havne i store problemer. Selv om det ikke var du som forårsaket ulykken, vil du bli holdt ansvarlig for å ha kjørt en bil ulovlig. Dermed gjelder heller ikke forsikringen, og du kan bli holdt økonomisk ansvarlig både for materielle skader og personskader.
Du har med andre ord lite å tape på å få utført EU-kontrollen innen fristen - og mye å tape på å la være!
Er EU-kontroll billig?
I bilregnskapet er dessuten utgiftene til EU-kontroll som småpenger å regne sammenlignet med årsavgift, forsikring, service og så videre - selv den dyreste EU-kontrollen koster mindre enn å fylle bensintanken to ganger.
Hvordan finner jeg fristen for min bil?
Frist for neste EU-kontroll står på kontrollseddelen. Du kan også gå inn på Statens vegvesen sine nettsider og sjekke fristen for din bil. Du oppgir da registreringsnummer, understellsnummer eller ditt personlige bilskilt hvis du har det.
Selv om du ikke er bilkyndig, er det en del enkle grep du kan gjøre i forkant av EU-kontrollen, slik at du unngår å få påpekt unødvendige mangler.
Dette kan du gjøre før du sender bilen på EU-kontroll:
Er det vanlig at verksted som ikke er godkjente tilbyr EU-kontroll?
I Oslo, som i andre deler av landet, hender det at enkelte verksteder tilbyr EU-kontroll uten at de har autorisasjon fra Statens vegvesen. Selv om det ikke er et spesielt utbredt problem så sjekk Statens Vegvesen hvis du er i tvil. Finner du ikke verkstedet på deres liste, er det et tegn på at ikke alt er som det skal, og at du heller bør benytte et annet verksted.
Hvis du opplever at verkstedet gjør en dårlig jobbe eller er uenig med deres vurderinger, har du mulighet til å klage på jobben. I så fall skal du kontakte Vegvesenets Tilsynsseksjon.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg