Lurer du på hva en lakkskade koster? Har du hørt lyden av betongsøyle som gnisser mot bildør glemmer du den ikke med det første. Du vet også at det blir dyrt. Noen ganger veldig dyrt. Det mange ikke er klar over er at det i dag finnes metoder som kan fikse lakkskader til en brøkdelen av hva det kostet for noen år siden. I denne guiden kan du lese mer om lakkskader, hvilke metoder som brukes for å fikse dem og hva du må regne med å betale. Les vår guide, så unngår du å betale for mye.
Som alt annet på en bil slites også lakken. Sol, veisalt og steinsprut er ikke til å unngå. Og har du en bil som har rullet rundt på norske veier tre - fire sesonger, har du sannsynligvis begynt å merke de første aldringstegnene. Etterhvert som årene går blir skjønnhetsfeilene flere, og mange tenker etterhvert at en liten ripe fra eller til ikke gjør den store forskjellen, det er bare noe man må akseptere, som rynkene i speilet.
Det er en pragmatisk innstilling, men ikke nødvendigvis det smarteste. Lakkskader er nemlig en inngangsport for rust og korrosjon, og hvis dette først får lov til å utvikle seg, får du ikke bare et estetisk problem som blir stadig verre, men du sitter potensielt også på en tidsinnstilt økonomisk bombe.
Rustskader er nemlig arbeidskrevende og følgelig kostbart å utbedre. Rust bidrar også til å forkorte bilens levetid. Det kan altså bli dyrt å “spare” penger på å droppe å fikse hakk og riper i lakken.
I løpet av de siste årene har det blitt stadig mer populært å lease bil som privatperson. En av de store fordelene med å lease bil er at bilutgiftene blir forutsigbare. Og det er sant, i alle fall helt til den dagen leasingperioden er over og du skal levere bilen tilbake.
Har bilen da lakkskader som leasingselskapet mener ikke kan regnes som normal slitasje, vil de kreve at du betaler for utbedringen av dette. Dermed kan det “forutsigbare” bilholdet ende med sjokkregning og konflikt. Oppdager du en lakkskade på bilen du leaser, bør du derfor ta aktivt grep for å få den utbedret.
Heldigvis finnes det i dag mange nye teknologier som gjør utbedring av lakkskader langt mindre smertefullt for bankkontoen enn det som var tilfelle før. Disse metodene går under flere navn; mikrolakk, micro paint, MPS (micropaint-system), quick car fix, smart repair og lignende.
Akkurat hvordan metodene benyttes i praksis varierer noe, men grunnprinsippet er det samme: I stedet for at man som tidligere foretar en full omlakkering av den aktuelle karosseridelen, utbedrer man kun selve skadeområdet. Med andre ord, spottlakkering.
Ingen lakkskader er helt like, og du vil som regel ikke få noe prisanslag før verkstedet har sett på skaden, enten ved at du tar med bilen dit eller sender bilder.
Vi snakker her hovedsakelig om mindre lakkskader, altså typiske parkeringsskader, mindre riper og hakk, ikke lakkskader som følge av kollisjon:
Et oppskrapet kant på en skjerm koster typisk et sted mellom 2.000 og 3.500 kroner å fikse med en av de nevnte metodene for spottlakkering.
Har du i tillegg fått en mindre bulk som må utbedres, innebærer dette en egen operasjon som du må betale for. Hvis vi fortsatt snakker om en typisk parkeringsskade vil det koste 1.500 - 2.500 kroner.
Dette er selvsagt kun eksempelpriser på mindre lakkskader. Jo større skade, desto mer vil det koste. Som regel får du oppgitt en pris før verkstedet begynner på jobben.
Prisingen kan ellers variere en del fra verksted til verksted. Noen bruker en stykkprisordning og du betaler da en fast sum for den aktuelle bildelen. For eksempel kan en lakkskade på et panser koste 7.000 - 10.000 kroner, en skjerm 5.000 - 7.000 kroner, og en dør 6.000 - 8.000 kroner.
Det mest avgjørende for prisen er ikke overraskende hvor stor lakkskaden er og hvor lang tid jobben tar. De skadene som er lettest å fikse er overfladiske riper på et begrenset område som kan poleres bort. Hakk og dypere riper må først pusses ned, behandles med grunning og kanskje sparkles og pusses igjen.
Mange biler har støtfangere og andre deler i lakkert plast. Det er ikke uvanlig at disse sprekker hvis man støter borti en stolpe eller naboens tilhengerfeste. Hvis skadene ikke er for store, kan ofte lakkverkstedet utbedre skaden ved hjelp av en plastsveiseteknikk, før man så sparkler, pusser og lakkerer. Dette er altså relativt arbeidskrevende og vil koste en del, men kan likevel være rimeligere enn å kjøpe en helt ny del.
Hvilken arbeidsmetodikk lakkeringsverkstedet benytter har også mye å si for prisen. De ulike spottlakkeringsteknikkene (mikrolakk) er som regel vesentlig rimeligere enn tradisjonelle metoder som innebærer å lakkere hele den skadde karosseridelen, som kanskje også må demonteres.
Har du en lakkskade, enten den er stor eller liten, så er det uansett en god idé å innhente pristilbud fra flere verksteder. Alle skader vurderes subjektivt og følgelig vil prisvurderingene variere tilsvarende.
Helt generelt kan vi si at de spesialiserte lakkverkstedene som benytter en av mikroteknikkene er langt rimeligere enn de tradisjonelle karosseriverkstedene og biloppretterne. En mindre lakkskade som koster rundt 3.000 kroner å fikse med micro paint eller tilsvarende, kan koste det mangedobbelte hos et ordinært verksted.
For større lakkskader der omlakkering av bilen er det mest hensiktsmessige, kan det derimot hende at de vanlige karosseriverkstedene er et bedre alternativ.
Hvis du ønsker å motta flere pristilbud fra bilverksteder i nærheten av deg på en enkel måte, kan du benytte vår gratistjeneste her på Bilsmart.
Har du en ny bil som har fått sin første ripe i lakken, men frykter verkstedregningen så mye at du heller vil gjøre jobben selv? Vel, det er ofte fullt mulig. Men med mindre du er veldig stø på labben, kan du ikke regne med at resultatet blir hundre prosent perfekt. Det er tross alt en grunn til at billakkering er et håndverk som gjøres av spesialister.
Så hvis du vil bevare nybilfølelsen litt lengre, bør du kanskje vurdere å bruke noen tusenlapper hos et mikrolakkverksted. Ikke minst hvis du leaser bil. Da gambler du stort hvis du selv prøver deg som billakkerer.
Det er kanskje mer aktuelt å utbedre lakkskader på egenhånd hvis du har en bil som er litt eldre. Fikser du lakkskaden selv, kan du ta vare på bilens utseende samtidig som du slipper å ligge søvnløs om ikke sluttresultatet blir helt perfekt.
Fargekoden står ofte i bilens instruksjonshefte. Det er viktig at du kjøper nøyaktig samme lakk. Hvis din lakktype ikke er å få som en del av standardutvalget hos forhandleren, kan du få fargen blandet for deg - på samme måte som når du handler vanlig husmaling. I tillegg trenger du klarlakk og primer for å sikre et godt feste for lakken.
For at resultatet skal bli vellykket, er det avgjørende at du er pinlig nøyaktig i alle ledd. Skadestedet må pusses og være helt rengjort. Alle antydninger til rust må også slipes helt bort.
Lakken kommer som regel på spraybokser og et godt tips er å øve litt med disse før du sprayer på bilen. God teknikk er viktig, og du bør generelt påføre flere tynne lag slik at du unngår at lakken renner. Pass også på å bruke verneutstyr og dekke til alle flater som ikke skal lakkes.
Hvis det er snakk om helt små lakkskader, kan du ofte klare deg med en fargepenn eller stift. Disse er langt enklere å jobbe med enn spraybokser og kan gi et helt ok resultat, selvsagt forutsatt at fargekoden stemmer.
Å utbedre lakkskader dreier seg om å ta vare på bilens utseende og verdi. Om det er verdt det er derfor både en estetisk og økonomisk vurdering.
Har du en ny bil som har fått sin første ripe i lakken, tar det bort noe av den deilige nybilfølelsen. Og mange vil nok synes det er vel verdt å bruke noen tusenlapper for å bevare den lengre.
Har du en bil som du vurderer å selge, vil lakkskader trekke ned prisen. Hakk og riper signaliserer at bilen har blitt dårlig vedlikeholdt og at den kanskje er i dårlig stand generelt.
Og hvis vi snakker om en leasingbil vil du uansett måtte betale for lakkskaden. Har leasingbilen fått en typisk parkeringsskade vil det generelt være lønnsomt å utbedre dette selv, altså før leasingperioden er over.
Dypere hakk og riper som ikke repareres vil også før eller siden føre til rust eller korrosjon. Og hvis rusten først får utvikle seg, kan verkstedregningen blir mange ganger større. I verste fall kan en lakkskade som ikke utbedres redusere bilens levetid med mange år.
Hvis du har en eldre bil som du uansett tenker at du skal “bruke opp”, blir de økonomiske vurderingene naturlig nok annerledes. Hvis det likevel går mot slutten for bilen, kan lakkering fort bli å kaste gode penger etter dårlige. I alle fall hvis du skal benytte et lakkeringsverksted. Her er det altså ingen opplagte svar på hva som er smartest økonomisk.
Finn de beste bilverkstedene og sammenlign flere pristilbud.
Gjør smarte bilvalg